آغاز نخستین مأموریت علمی مریخ نورد استقامت

آغاز نخستین مأموریت علمی مریخ نورد استقامت

به گزارش گروه هوش مصنوعی مریخ نورد ˮاستقامتˮ(Perseverance) متعلق به ناسا که چندی قبل فرودی موفقیت آمیز بر سطح سیاره سرخ داشت، حالا نخستین مأموریت علمی خویش را در دهانه ˮجزروˮ آغاز می کند.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مریخ نورد "استقامت" ناسا بعد از شروع پر سر و صدای زندگی خود در سیاره مریخ که شامل فرودی موفقیت آمیز، ضبط و ارسال نخستین تصاویر و ضبط نخستین صوت مریخ در تاریخ که البته هیچ صدایی ضبط نشد و این کار به چند ماه بعد موکول شد، همینطور تولید نخستین اکسیژن در جهانی دیگر و پشتیبانی از اولین بالگرد فرازمینی معروف به "نبوغ"(Ingenuity) در طول پروازهای تاریخ ساز خود، حالا آماده شروع مأموریت های علمی خود است.
این ربات حالا محل فرود خود در دهانه "جزرو"(Jezero) را ترک کرده است تا مأموریت اصلی علمی خویش را آغاز کند، جایی که در جستجوی نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی در سیاره سرخ و در بستر یک دریاچه خشک شده قدیمی خواهد بود.
"استقامت" در تاریخ اول ژوئن محل فرود خویش را ترک کرد و به سمت جنوب دهانه "جزرو" حرکت کرد، جایی که نخستین توقف آن یک چشم انداز زیبا و دیدنی است که در تصویر خبر قابل مشاهده می باشد. دانشمندان از اینجا قدیمی ترین خصوصیت های سطح شناسی این دهانه را بررسی می کنند و آخرین سیستم های ناوبری و نمونه برداری باقی مانده را روشن می کنند.


"جنیفر تروسپر" مدیر پروژه "استقامت" در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) در جنوب کالیفرنیا می گوید: ما حالا مرحله راه اندازی این مریخ نورد و همینطور محل فرود را پشت سر گذاشتیم و داریم به جاده می زنیم. "استقامت" طی چند ماه آینده به کاوش و بررسی سطح این دهانه به وسعت ۴ کیلومتر مربع خواهد پرداخت. از این محل است که نخستین نمونه ها از یک سیاره دیگر برای بازگشت به زمین در آینده جمع آوری می شوند.
برای درک بهتر زمین شناسی یا سطح شناسی و قابلیت سکونت دهانه "جزرو" در گذشته، "استقامت" دو بخش از آنرا که شامل عمیق ترین و قدیمی ترین لایه های بستر سنگی در آن است، همراه با سایر خصوصیت های جالب آن کاوش خواهد نمود.


"کوین هند" از JPL می گوید: شروع از این منطقه به ما امکان می دهد اکتشافات خویش را در "جزرو" آغاز نماییم. این منطقه ۳.۸ میلیارد سال پیش حداقل زیر ۱۰۰ متر آب غرق بوده است. ما نمی دانیم که سنگ ها و لایه های رسوبی این منطقه چه داستان هایی برای ما تعریف خواهند کرد و ما برای شروع این کار بسیار هیجان زده هستیم.
"استقامت"پس از اتمام نخستین مأموریت علمی خود با پر کردن هشت لوله از ۴۳ لوله نمونه برداری خود از سنگ و خاک مریخ، به محل فرود خود باز خواهد گشت. سپس به سمت نقطه آغازین دومین مأموریت علمی خود حرکت خواهد نمود. "استقامت" در مأموریت دوم در منطقه دلتای دهانه جیزرو گشت و گذار خواهد نمود که انتظار می رود غنی از کربنات باشد که مواد معدنی هستند که می توانند شواهد فسیل شده در رابطه با زندگی باستانی در مریخ را حفظ نموده باشند.




منبع:

1400/03/24
22:41:02
5.0 / 5
1181
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد