در نشست تخصصی عنوان شد؛

پروژه نوآورانه و فناورانه می تواند از اعتبار مالیاتی استفاده کند

پروژه نوآورانه و فناورانه می تواند از اعتبار مالیاتی استفاده کند

به گزارش گروه هوش مصنوعی، مدیر شبکه سیاست پژوهی مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور در رابطه با استفاده از مشوق های مالیاتی اظهار داشت: پروژه های نظام مند، نوآورانه و فناورانه، می توانند از اعتبار مالیاتی استفاده نمایند.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مهر، دکتر ابوالفضل باقری در نشست تخصصی «روش ها و راهکارهای بهره برداری از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان» در مورد این قانون اظهار داشت: در ماده ۱۱ این قانون مبحث اعتبار مالیاتی مطرح گردیده است و عنوان شده «معادل هزینه انجام شده برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، بعنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتها و مؤسسات متقاضی اعطاء می شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر می شود. آئین نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. مسؤول نظارت بر اجرای این بند شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان است».
وی اظهار نمود: بر طبق این قانون، هر هزینه ای که هر شرکتی (اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) در زمینه فعالیتهای تحقیق و توسعه انجام دهد، هزینه های آن از مالیات نهایی آن شرکت کسر می شود.
مدیر شبکه سیاست پژوهی مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور در مورد ماده ۱۳ این قانون توضیح داد: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان بر قراردادهای همکاری دانشگاه و صنعت تاکید کرده و عنوان شده که قراردادهای همکاری دانشگاه ها با جامعه و صنعت هم می توانند مشمول ماده ۱۱ باشند. هم اکنون شیوه نامه های اجرایی این قانون هم تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: در این شیوه نامه علاوه بر مزیت های بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، مزیت های خاصی برای قراردادهای شرکتهای مالیات پرداز با دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی دیده شده است.
سه خصوصیت پروژه های مشمول استفاده از اعتبار مالیاتی
باقری ضمن اشاره به خصوصیت های پروژه های ارتباط با صنعت که مشمول مشوق های مالیاتی می شوند، توضیح داد: نخستین خصوصیت اینست که این پروژه ها باید خروجی مشخص داشته و هدفمند باشند. به صورت معمول بیشتر پروژه ها در دانشگاه این گونه هستند که محصول جدید، فرایند جدید یا خدمت جدید ایجاد می کنند. در صورتیکه محصول، فرایند یا خدمت جدید خلق نمی شود باید آنها را بهبود بخشند. البته به این شرط که این بهبود با دانش فناورانه انجام شده باشد.
وی در مورد معیارهای تایید پروژه های تحقیق و توسعه مشمول استفاده از اعتبار مالیاتی اظهار داشت: این پروژه ها باید نظام مند باشند؛ به این مفهوم که پروپوزال داشته باشند و برای هر پروژه هدف، خروجی، روال، برآورد هزینه و... مشخص باشند. معیار دوم اینست که مبحث پروژه ها نوآورانه باشد؛ به این معنا که در کشور باید برای نخستین بار انجام شده باشد و تکراری نباشد. اگر محصولی که هم اکنون موجود است، با فرایند جدیدی هم صورت گیرد، نوآوری تلقی می شود. همینطور این پروژه ها باید فناورانه باشند و سطحی از فناوری داشته باشند.
باقری به هزینه های تحقیق و توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: همه هزینه های تحقیق و توسعه به جز زمین و ساختمان، بر طبق این قانون می توانند بعنوان مشوق مالیاتی از مالیات پایانی شرکت کسر شوند. مهم ترین سرفصل هزینه ها، هزینه های نیروی انسانی است. هزینه های نیروی انسانی که کار تحقیق و توسعه انجام می دهد و در فهرست بیمه باشد آن قابل قبول است.
وی افزود: همینطور نرخ استهلاک ماشین آلاتی که در پروژه استفاده می شود هم محاسبه می شود و به صورت اعتبار مالیاتی به شرکت برمی گردد. البته در صورتی این هزینه ها قابل قبول است که ماشین آلات داخلی باشند. همینطور هزینه استهلاک ماشین آلات خارجی که مشابه داخلی ندارند هم می تواند در نظر گرفته شود. بعلاوه هزینه مواد اولیه، آزمون ها و هم برای قابل قبول است.
در این نشست جزئیات نحوه ی استفاده از تبصره مالیاتی در ماده ۱۳ قانون جهش دانش بنیان به تفصیل توضیح داده شد.


منبع:

1403/03/20
09:55:48
5.0 / 5
210
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد