درباره امیکرون چه می دانیم؟

درباره امیکرون چه می دانیم؟

گروه هوش مصنوعی: حدود دو سال است که جهان درحال مبارزه با ویروسی معروف به ˮکروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ˮ است که سبب بیماری به نام ˮکووید-۱۹ˮ می شود. تابحال سویه های مختلفی از این ویروس شناسایی شده اند و آخرین سویه خطرناک این بیماری که ˮاُمیکرونˮ(omicron) نام گرفته هم در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، سویه جدید کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که هم اکنون با نام "B.۱.۱.۵۲۹" یا "اُمیکرون" شناخته می شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. چندی قبل سازمان جهانی بهداشت(WHO) سویه B.۱.۱.۵۲۹ را که اُمیکرون نامیده می شود را بعنوان یکی از انواع سویه های نگران کننده کروناویروس معرفی نمود.

ظهور اُمیکرون در آفریقای جنوبی
بیشتر از ۸۰ درصد موارد جدید مبتلا به کووید-۱۹ در استان خائوتنگ آفریقای جنوبی رخ داده است که این امر سبب شد سازمان بهداشت و دانشمندان به سرعت آنالیز توالی ژنوم نمونه های جمع آوری شده از افرادی که در این منطقه به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و جواب آزمایش آنها مثبت شده بودند را مورد بررسی قرار دهند.
دانشمندان طی این فرایند توالی یابی یک سویه جدید کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ معروف به B.۱.۱.۵۲۹ را شناسایی نمودند. پروفسور "شارون پیکاک"(Sharon Peacock)، مدیر کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا در گفتگو با مرکز رسانه علمی بریتانیا(SMC) اظهار داشت که این سویه جدید شناسایی شده یک صورت فلکی از جهش های بسیار غیرمعمول دارد. این سویه یک پروفایل جهشی متفاوت دارد که با دیگر جهش های شناخته شده در دسته واریانت های نگران کننده(VOCs) متفاوت است.
وی در اینباره اضافه کرد: ژنوم این سویه حدود ۵۰ جهش دارد، اما بیشتر از ۳۰ مورد از این جهش ها در پروتئین میخ مانند(ناحیه ای از پروتئین مذکور که پیش از ورود به سلول با سلول های انسانی تعامل دارد) وجود دارند. موتیف اتصال گیرنده(بخشی که به گیرنده سلولی ما به نام hACE۲ متصل می شود) دارای ۱۰ جهش است.
هم اکنون حدودا ۱۰۰ توالی ژنومی به دست آمده از افراد مبتلا به این ویروس در استان خائوتنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با این وجود، دانشمندان نگران این مورد هستند که این سویه امکان دارد در سایر نواحی آفریقای جنوبی گسترش یافته و شیوع پیدا کند.
فرض دانشمندان بر این است که این سویه امکان دارد افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و به ویروس آلوده شده اند را هم آلوده کند که این امر به ویروس فرصتی برای تکامل می دهد.
پیکاک اظهار نمود: همان فرضیه برای سویه آلفا هم عرضه شده بود. مطالعاتی که بر روی بیماران مبتلا به نقص ایمنی انجام شده بود هم نشان دهنده تغییراتی که در طول زمان در ویروس و در پاسخ به درمان آنتی بادی رخ می دهد، بود.

درباره تأثیر این جهش ها چه می دانیم؟
پروفسور "فرانسویس بالوکس"(Francois Balloux) استاد سیستم های محاسباتی زیستی و مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن اظهار داشت: تعداد جهش های زیاد B.۱.۱.۵۲۹ این نگرانی را به وجود می آورد که این سویه نسبت به سویه اصلی ویروس و سویه های نگران کننده قبلی، قابلیت سرایت بیشتری دارد و احتمال وخیم تر شدن حال افراد در صورت مبتلا شدن به آن وجود دارد. از مجموعه جهش های این سویه، میتوان انتظار داشت که B.۱.۱.۵۲۹ کمتر توسط آنتی بادی های خنثی کننده(یعنی آنتی بادی هایی که به پروتئین میخ مانند متصل می شوند و در نتیجه از اتصال آن به سلول های میزبان و در نتیجه عفونت جلوگیری می کنند) شناسایی شود. بدین سان پیشبینی ما این است افرادی که از راه واکسیناسیون یا مبتلا شدن به سویه های قبلی یک ایمنی به دست آورده اند احتمال دارد باردیگر به این سویه مبتلا شوند.
ایشان در ادامه تصریح کرد که هم اکنون نمی توان تنها بر مبنای تجزیه و تحلیل ژنتیکی بیماران استان خائوتنگ، پیشبینی دقیقی انجام داد. تابحال B.۱.۱.۵۲۹ در بوتسوانا، آفریقای جنوبی، آلمان، سرزمین های اشغالی، بلژیک، استرالیا، جمهوری چک، انگلیس، ایتالیا و هنگ کنگ شناسایی شده است. بوتسوانا یا باتسوانا کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب قاره آفریقا است.

نظر سازمان جهانی بهداشت درباره این سویه
سازمان جهانی بهداشت(WHO) برای بحث در مورد سویه جدید کروناویروس جلساتی را برگزار کرده است. دکتر "ماریا ون کرخوف"(Maria Van Kerkhove) همه گیرشناس بیماری های عفونی از کالج دانشگاهی لندن و مدیر بخش کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: هم اکنون، محققان گردهم آمدند تا منشا این جهش ها را دریابند. کارهای زیادی در حال انجام می باشد.
"ساجد جاوید"(Sajid Javid) وزیر امور بهداشت و مراقبت های اجتماعی بریتانیا در حساب کاربری خود در توییتر اظهار داشت که وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی بریتانیا درحال بررسی سویه جدید است.

آیا B۱.۱.۵۲۹ به یک سویه نگران کننده تبدیل خواهد شد؟
در این مرحله، نوع جدید بعنوان یک واریانت نگران کننده(VOC) اعلام نشده است، اما امکان دارد بزودی نظر دانشمندان تغییر کند. بالوکس در اینباره اظهار داشت: بر مبنای شواهد محدود موجود، B.۱.۱.۵۲۹ احیانا شرایط قرار گرفتن در دسته واریانت های نگران کننده را دارد.

رویکرد کشورها برای پیشگیری از شیوع این سویه جدید
این سویه نگرانی ها از بازگشت باردیگر محدودیت های سفر را به همراه داشته و باعث شد تا سهام شرکتهای هواپیمایی و گروههای سرمایه گذاری صنعت توریسم و هتلداری تحت تأثیر قرار گیرد.
بعد از اینکه سازمان جهانی بهداشت واریانت امیکرون را مایه نگرانی خواند، کشورهای سراسر جهان فورا سفر از جنوب آفریقا را متوقف کردند. آمریکا و کشورهای دیگر به دنبال شناسایی سویه جدید و بسیار مسری امیکرون در آفریقای جنوبی، محدودیت هایی را برای ورود مسافران از هشت کشور جنوب آفریقا اعلام نمودند.
"جو بایدن" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام نمود به دنبال شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا، برای سفر از هشت کشور به ایالات متحده آمریکا محدودیت اعمال خواهد نمود.
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام نمود به دنبال شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا، برای سفر از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر از روز دوشنبه محدودیت اعمال خواهد نمود.
این محدودیت ها شامل آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی می شود. عمده شهروندان غیرآمریکایی که در ۱۴ روز گذشته در این کشورها بوده اند، اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت.
رئیس جمهور آمریکا در اطلاعیه ای اعلام نمود بعنوان یک اقدام احتیاطی تا وقتی که اطلاعات بیشتری نداریم، دستور محدودیت های سفرهای هوایی بیشتر از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را صادر می کنم.

نظر شرکتهای سازنده واکسن درباره سویه امیکرون
تولیدکنندگان واکسن اظهار کرده اند که در صورت گسترش سویه اُمیکرون می توانند به سرعت واکسن های خویش را با این سویه تطبیق دهند.
سی ان بی سی نوشت: فایزر و بایو ان تک درحال بررسی سویه جدید و به شدت جهش یافته ویروس کرونا هستند. بایو ان تک اعلام نموده که دو هفته زمان نیاز دارد که بگوید آیا واکسن آنها در مقابل این سویه جدید کارایی دارد یا خیر و در صورت مقاوم بودن سویه جدید کروناویروس معروف به "اُمیکرون" به واکسن های موجود، واکسن جدید را ظرف شش هفته با این سویه سازگار و ظرف ۱۰۰ روز آماده توزیع کند. شرکتهای جانسون و جانسون، مدرنا و آسترازنکا هم گفتند که درحال بررسی و آزمایش سویه جدید هستند.
بایو ان تک اضافه کرد: برای این منظور، ما برای جمع آوری داده های ایمنی که میتوان در اختیار سازمان ها قرار داد آزمایش های بالینی را با واکسن های نوع خاص(آلفا و دلتا) شروع کرده ایم.
در طول تابستان، گونه دلتا که دارای 11-15 جهش در پروتئین میخ مانند خود بود، به سویه غالب در سرتاسر جهان تبدیل شد. حالا، دانشمندان بیشتر از هر زمان دیگری نگران هستند چونکه B1.1.529 دارای 32 جهش در پروتئین میخ مانند خود است که می تواند ساختار ویروس را به صورت قابل توجهی تغییر دهد و این به آن معناست که حتی افراد واکسینه شده هم امکان دارد به آن آلوده شوند.




منبع:

1400/09/08
13:00:41
5.0 / 5
1053
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد