برای نخستین بار صورت گرفت؛

تولید مدل جنین اولیه با بهره گیری از سلول های پوست

تولید مدل جنین اولیه با بهره گیری از سلول های پوست

پژوهشگران استرالیایی با بهره گیری از سلول های پوست انسان برای اولین بار موفق به بازتولید ساختار اولیه جنین موسوم به بلاستوسیست شدند.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از نیواطلس، فرصت انسان ها برای مطالعه بر روی اشکال اولیه جنین خیلی کم است، برای اینکه جنین پس از شکل گیری به سرعت رشد کرده و تکامل می یابد. اما پژوهشگران با مدل سازی جنین در ابتدای شکل گیری می توانند بر روی موضوعات مهمی مانند ناباروری و بیماریهای مادرزادی تحقیق کنند.
جنین اولیه ای که با بهره گیری از سلول های پوست تولید شده ساختار و جزئیات کاملی دارد و از آن می توان برای مطالعه بر روی عوامل مختلفی که شکل گیری انسان ها در جنین مادر را تحت تأثیر قرار می دهند، استفاده نمود.
مدل سه بعدی تولید شده از جنین اولیه متشکل از لایه درونی و یک لایه حفاظتی بیرونی است. باتوجه به محدودیت های حقوقی و اخلاقی در زمینه مطالعه بر روی جنین نوزادان، این مدل سازی تحقیق بر روی جنبه های مختلف حاملگی در محیط آزمایشگاهی را نیز تسهیل می کند. همین طور به این شیوه می توان بر روی خاصیت های ژنتیکی جنین که بر روی رفتار انسان ها تأثیر می گذارد نیز مطالعاتی را نیز انجام داد.
برای طراحی این جنین سلول های پوست انسان در درون یک داربست زیستی ژله ای قرار گرفت و بلوک های سازنده بلاستوسیست نیز به آن افزوده شد. البته این جنین فاقد غشای خارجی جنین طبیعی موسوم به زون پلوسیدا است و پس از چند روز تکامل متوقف شده و از کار می افتد، ولی فعالیت ۱۴ روزه آن برای انجام مطالعات مد نظر پژوهشگران کافی است.

1399/12/29
13:41:07
0.0 / 5
1369
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد