چینی ها با بهره گیری از نور خسارت زلزله به ترکیه را برآورد می کنند

چینی ها با بهره گیری از نور خسارت زلزله به ترکیه را برآورد می کنند

گروه هوش مصنوعی: یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه «ووهان» در استان هوبی درحال اندازه گیری میزان نور دریافتی توسط ماهواره ها برای تخمین مقیاس خسارت در مناطق زلزله زده در ترکیه هستند.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، بامدادان روز دوشنبه هفته گذشته زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب شرق ترکیه را لرزاند. این زمین لرزه ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامدادان دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان «قهرمان مرعش» در ترکیه بود. این زمین لرزه مناطقی از سوریه را نیز به شدت لرزاند. این تیم تحقیقاتی عملیات برسی و تحلیل و بررسی خود با فناوری سنجش از راه را یک روز بعد از زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب شرقی ترکیه شروع کردند.
نتایج فعلی نشان داد که نور در شب در استانهای هاتای، قهرمان مرعش و آدیامان به شدت کم شده است. در بین آنها، بیش از ۹۰ درصد نورها در هاتای ناپدید شدند که این امر نشان دهنده لطمه جدی به زیرساخت ها است.
«لی شی» (Li Xi) استاد علوم سنجش ازراه دور از دانشگاه ووهان و رهبر این گروه، تصاویر ماهواره ای گرفته شده بعد از زلزله توسط سازمان ها و مؤسسات داخلی و خارجی را جمع آوری کرد. سپس آنها را با تصاویر پیش از زلزله مقایسه کردند.
لی اظهار داشت: از دست دادن ناگهانی نور در چنین مناطق وسیعی نشان میدهد که قطع برق به شدت بر اقتصاد و زندگی روزمره در آنجا تأثیر گذاشته است.
روز پنجشنبه یک ماهواره دانشگاه ووهان تصویری با وضوح ۲۰ متر گرفت و تیم لی حالا منتظر ارسال داده توسط ماهواره هستند.
لی اظهار داشت که آنها هنگام عکسبرداری با ماهواره های نوری به سبب هوای بارانی و برفی در مناطق لطمه دیده با مشکلاتی مواجه گشته اند اما این سه شهر بزرگ یاد شده هوای کمتر ابری و بارانی را تجربه کردند، بدین سبب آنها توانستند به نتیجه برسند.
لی در ادامه اضافه کرد: بوسیله تغییر نور، می توان متوجه شد که خسارت چقدر است و می توان میزان خسارت وارده به شهرها و توانایی های کشورها برای واکنش به بلایا را محاسبه کرد. این کار به مقامات کمک می نماید تا اقدامات امدادی دقیق تری انجام دهند.
لی، مرکز ماهواره ای سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذا را از نتایج مطالعه شان برای مساعدت با سازمان ها در راستای اتخاذ سیاست های امدادرسانی در بلایا باخبر کرده است. بعد از زلزله، مرکز ماهواره ای سازمان ملل متحد، خدمات نقشه برداری اضطراری را فعال کرد و تیم لی را نیز به پروژه دعوت کرد.
تیم لی از سال ۲۰۱۷ درگیر خدمات نقشه برداری برای ارزیابی تأثیر بلایا با کمک فناوری سنجش ازراه دور برای اهداف بشردوستانه هستند.




منبع:

1401/11/24
11:28:35
5.0 / 5
550
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد