توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی

توانبخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران سکته مغزی

به گزارش گروه هوش مصنوعی مجری یک طرح پژوهشی از نتایج مثبت توانبخشی شناختی اختلال گفتار ( آفازیا) در بیماران مبتلا به سکته مغزی با استفاده از تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه اطلاع داد.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر میرهادی سید عربی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اظهار داشت: سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر و ایجاد ناتوانی در سنین مختلف بخصوص در بزرگسالی به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه ازاین رو پژوهشی با هدف توانبخشی شناختی اختلال گفتار دربیماران سکته مغزی را اجرایی کردیم، اضافه کرد: این پژوهش نشان داد که با استفاده از شکل و محل قرارگرفتن الکترود ها و عبور میزان جریان دهی برحسب مشخصات و آناتومی بیماران مبتلا به سکته مغزی در جمجمه آنان، میتوان نسبت به بهبود افزایش توانبخشی شناختی اختلال گفتار در این گروه بیماران امیدوار بود.
مجری این طرح تحقیقاتی تصریح کرد: برخی ازافرادی که گرفتار سکته مغزی می شوند امکان دارد با اختلالات زبانی (آفازیا ) مواجه می شوند که دراین حالت آنها توانایی تولید کلام یا درک زبان را ندارند یا آنکه با هر دو مشکل روبرو خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: دراین طرح ابتدا با اجرای روش های مختلف بر روی بیماران مبتلا به سکته مغزی و اختلال آفازیا از بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و مقایسه آنها، راهکارهای مناسب جهت تشخیص ضایعه انتخاب گردید و با عرضه شیوه های پیشنهادی این فرایند به خوبی بهبود پیدا کرد.
مجری این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: نتایج مطالعات و شبیه سازی در روند آزمایشات و بررسی های میدانی روی تصاویر MRI مغزی چند بیمار سکته مغزی مبتلا به آفازیا بواسطه شکل های الکترودی مختلف و همینطور جریان دهی متفاوت نشان داد که اجرای این اقدامات می تواند سبب بهبود فرایند توانبخشی شده و میزان مؤثر بودن آنرا به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه نتایج این طرح تحقیقاتی درنشریات معتبربین المللی منتشرشده است، افزود: نتایج بدست آمده از اجرای این طرح تحقیقاتی نشان می دهد، بهبود قدرت تکلم بیماران تحت درمان با دستگاه بیشترازبیماران بدون دریافت این شیوه درمانی است.


منبع:

1400/08/12
23:23:44
5.0 / 5
943
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد