سفر به فضا با بالن، قبل از تحقق وعده بزوس و برانسون

سفر به فضا با بالن، قبل از تحقق وعده بزوس و برانسون

گروه هوش مصنوعی: یک شرکت که هدفش راه اندازی گردشگری فضایی با بالن های فضایی است، ممکنست گردشگران فضایی را پیش از ˮجف بزوسˮ و ˮریچارد برانسونˮ به فضا ببرد و همین طور بلیت های مقرون به صرفه تری را نسبت به دیگر شرکت های فضایی خصوصی عرضه نماید.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، سفر فضایی دیگر یک رویا نیست، برای اینکه هم اکنون با پرداخت ۱۲۵ هزار دلار، هر کسی می تواند بلیت سفر به فضا را برای خود رزرو کند. این قرارداد چشم نواز توسط شرکت "اسپیس پرسپکتیو"(Space Perspective) که یک شرکت گردشگری فضایی با هدف ارسال گردشگران با بالن های فضایی است، ارائه شده است.
این شرکت یک بالن یا کپسول فضایی به نام "نپتون وان"(Neptune One) را برای انجام پروازهای تجاری فضایی به وجود آورده است. "نپتون وان" نخستین پرواز آزمایشی خودرا در ژوئن ۲۰۲۱ انجام داد و این شرکت از همان ماه، رزرو صندلی برای پروازهای فضایی خودرا در سالهای ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و بعد از آن شروع کرد.
"نپتون وان" در طول پروازهای فضایی خود می خواهد مسافران را حدود ۳۰ کیلومتر از زمین جدا کند. با این وجود طبق تعریف مورد پذیرش جهانی، فضا در حقیقت در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین آغاز می شود. بدین سبب از نظر فنی، از مسافران سوار بر "نپتون وان" درست مثل "ریچارد برانسون" و "جف بزوس" فقط بعنوان گردشگران فضایی یاد می شود و نه بعنوان فضانورد.
سفینه فضایی "نپتون وان" به سه قسمت اصلی تقسیم می شود. یک بالن فضایی بزرگ با قطر حدود ۱۰۰ متر که با همان فناوری مورد استفاده ناسا در بالن های استراتوسفری کار می کند، یک کپسول فضایی تحت فشار که به مسافران اجازه می دهد تا ۳۶۰ درجه نمای پانورامای فضا را از داخل آن در اختیار داشته باشند و یک سیستم فرود با چتر نجات پشتیبان برای فرودی ایمن در مواقع اضطراری.
آژانس ها و شرکت های فضایی در سراسر جهان تا حالا از بالن های فضایی برای حمل تلسکوپ ها، ربات ها و سایر تجهیزات در رابطه با تحقیقات به فضا بهره برده اند. اما حالا بالن فضایی پیشرفته "نپتون وان" برای حمل گردشگران فضایی با بهره گیری از گاز هیدروژن طراحی شده است. گفتنی است که بالن های سنتی بر روی زمین از گاز هلیوم استفاده می نمایند.


برخلاف موشک های سنگین فضایی که توسط شرکت های بزرگ هوافضا مانند "اسپیس ایکس"، "ویرجین گلکتیک" و "بلو اوریجین" استفاده می شود، بالن فضایی "نپتون وان" سبک است و هیچ نوع انتشار گازهای مضر ندارد.
کپسول تحت فشار "نپتون وان" در طول هر پرواز از زیر بالن فضایی آویزان است و قابلیت حمل ۹ توریست فضایی شامل هشت مسافر و یک خلبان را در مجموع به مدت شش ساعت دارد و مسافران، دو ساعت از این شش ساعت را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین خواهند گذراند.
در سایت این شرکت همین طور ذکر شده است که کپسول "نپتون وان" به غیر از صندلی ها برای مسافران، دارای یک دفعه نوشیدنی، وسایل ارتباطی، پنجره های ضد تشعشع، کمدهای شخصی، وای-فای، حمام و سایر امکانات ضروری مورد نیاز گردشگران فضایی در طول پرواز است.
"جین پوینتر" مدیرعامل شرکت "اسپیس پرسپکتیو" می گوید که این شرکت متعهد به تغییر دیدگاه مردم نسبت به زمین و فضا است و می گوید: ما متعهد هستیم که اساساً نحوه دسترسی مردم به فضا را تغییر دهیم.
با وجود حضور قوی شرکت هایی مانند "اسپیس ایکس"، "ویرجین گلکتیک" و "بلو اوریجین" بنظر می رسد که "اسپیس پرسپکتیو" توانسته در حوزه گردشگری فضایی برجسته شود. چونکه تا حالا همه صندلی های پروازهای فضایی "نپتون وان" که مقرر است در اوایل سال ۲۰۲۴ صورت گیرد، رزرو شده است. این شرکت تا حالا در مجموع ۴۵۰ بلیت فروخته است و هم اکنون فقط برای سال ۲۰۲۵ رزرو می پذیرد.
از طرف دیگر اما "ریچارد برانسون" و "جف بزوس" که قبلاً خودشان یک دفعه به فضا سفر کرده اند، هنوز تاریخ پروازهای کاملاً تجاری خودرا اعلام نکرده اند. "ایلان ماسک" ممکنست در این مسابقه تا حدودی جلوتر باشد، برای اینکه اخیراً یک ماموریت سه روزه فضایی غیرنظامی موفق را به انتها رسانده است. در طول این پرواز، فضاپیمای "اینسپایریشن ۴"(Inspiration۴) حدود ۵۸۵ کیلومتر از زمین فاصله گرفت که از زمان برنامه فضایی "آپولو" دورترین مسافتی است که یک ماموریت فضایی انسانی طی کرده است.
با این وجود، وقتی صحبت از قیمت بلیت می شود، بنظر می رسد "اسپیس پرسپکتیو" با هزینه ۱۲۵ هزار دلاری برای هر مسافر، مقرون به صرفه ترین سفر فضایی را ارائه می دهد. این در حالیست که "ویرجین گلکتیک" اخیراً اعلام نموده است که قیمت یک صندلی در موشک فضایی "VSS Unity" چهارصد و پنجاه هزار دلار خواهد بود. شگفت انگیزتر این که گفته می شود چهار مسافر "اینسپایریشن ۴" هر کدام ۵۵ میلیون دلار برای سفر فضایی فانتزی خود پرداخت کرده اند.
بااینکه "بلو اوریجین" هنوز قیمت بلیت خودرا برای مشتریانی که منتظر سفر به فضا با وسیله نقلیه فضایی "نیو شپرد"(New Shepard) هستند، اعلام نکرده است، این شرکت در نخستین پرواز انسانی خود که در ژوئیه ۲۰۲۱ انجام شد، یک صندلی را به قیمت ۲۸ میلیون دلار به یک فرد ناشناس که بعداً منصرف شد و صندلی او به "الیور دیمن" یک نوجوان هلندی داده شد، فروخت. پدر "دیمن" این صندلی را با قیمتی که فاش نشده است، برای پسرش خریداری کرد.
با این وجود، در مقایسه با تجربه پروازهای فضایی شش ساعته که گفته می شود با "نپتون وان" ارائه می شود، مسافرانی که با "نیو شپرد" سفر می کنند تنها می توانند ۱۱ دقیقه را در فضا بگذرانند.


"جین پوینتر" موسس "اسپیس پرسپکتیو" فاش کرد که می خواهد نخستین آزمایش انسانی خودرا در سال ۲۰۲۳ انجام دهد و سپس به احتمال زیاد از سال ۲۰۲۴ ماموریت های فضایی تجاری خودرا شروع کند و از سال ۲۰۳۰ سالانه حدود ۵۰۰ سفر فضایی انجام دهد.
هم اکنون بنظر می رسد "نپتون وان" یک گزینه کارآمد و امیدوار کننده برای سفرهای فضایی زیر مداری است. با این وجود، بسیار جالب خواهد بود که ببینیم فناوری بالن فضایی، در بین مجموعه موشک های سریع فضایی که توسط شرکت های میلیارد دلاری مانند "اسپیس ایکس"، "ویرجین گلکتیک" و "بلو اوریجین" درحال توسعه هستند، چقدر محبوبیت و موفقیت کسب می کند.




منبع:

1400/07/22
12:44:32
5.0 / 5
312
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد