قوی ترین آنتن رادیویی جهان، از وجود سیارات مخفی خبر می دهد!

به گزارش گروه هوش مصنوعی پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود، ستاره هایی را کشف کرده اند که می توانند دلیلی برای وجود سیارات مخفی باشند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان با بهره گیری از قوی ترین آنتن رادیویی جهان، ستاره هایی را کشف کرده اند که امواج رادیویی را به صورت غیرمنتظره ای منتشر می کنند و این احیانا نشان دهنده وجود سیارات پنهان است.
دکتر "بنجامین پوپ"(Benjamin Pope)، پژوهشگر "دانشگاه کوئینزلند"(University of Queensland) استرالیا و همکارانش در موسسه "ASTRON" هلند، با بهره گیری از قوی ترین تلسکوپ جهان معروف به "آرایه فرکانس پایین"(LOFAR)، به جستجوی سیارات پرداخته اند.
دکتر پوپ اظهار داشت: ما سیگنال هایی را از ۱۹ ستاره کوتوله سرخ کشف کردیم که چهار مورد از آنها به خاطر وجود سیاراتی که به دور آنها می چرخند، به بهترین وجه توضیح داده می شوند.
وی ادامه داد: ما مدت هاست می دانیم که سیارات منظومه شمسی هنگام تعامل میادین مغناطیسی خود با باد خورشیدی، امواج رادیویی قدرتمندی را منتشر می کنند اما سیگنال های رادیویی سیارات خارج از منظومه شمسی، هنوز بررسی نشده بودند.
پوپ افزود: این کشف، یک گام مهم برای ستاره شناسی رادیویی است و شاید به کشف سیارات سراسر کهکشان بیانجامد.
ستاره شناسان تا پیش از این، تنها قادر به تشخیص نزدیک ترین ستارگان در تابش پایدار رادیویی بودند و سایر چیزهای موجود در آسمان، گاز میان ستاره ای یا اجرام عجیبی مانند سیاه چاله ها را در بر داشت.
ستاره شناسان رادیویی هم اکنون می توانند هنگام اکتشافات خود، ستاره های ساده قدیمی را ببینند. آنها با این اطلاعات می توانند هر سیاره ای را در اطراف این ستارگان جستجو کنند.
این گروه پژوهشی، بر ستارگان کوتوله سرخ تمرکز کردند که بسیار کوچکتر از خورشید هستند و مشخص شده است که فعالیت مغناطیسی شدیدی دارند که به بروز شراره های ستاره ای و انتشار رادیویی منجر می شود اما بعضی از ستارگان قدیمی که از نظر مغناطیسی، غیرفعال هستند هم ظاهر شدند و درک متداول را به چالش کشیدند.
دکتر "جوزف کالینگهام"(Joseph Callingham)، از پژوهشگران موسسه ASTRON و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما اطمینان داریم که این سیگنال ها، از اتصال مغناطیسی ستارگان و سیارات غیر قابل دیدن درحال گردش نشات می گیرند. این موضوع، به تعامل میان سیاره مشتری و یکی از قمرهای آن معروف به "آیو" (Io) شباهت دارد.
وی ادامه داد: زمین ما دارای شفق های قطبی است که معمولاً بعنوان پرتوهای شمالی و جنوبی شناخته می شوند و امواج رادیویی قدرتمندی را ساطع می کنند که از تعامل میان میدان مغناطیسی زمین با باد خورشیدی نشات می گیرد.
کالینگهام افزود: اما در مورد شفق های قطبی مشتری باید اظهار داشت که آنها بسیار قوی تر هستند چونکه قمر آتشفشانی آیو، مواد را در فضا منتشر می کند و بدین ترتیب، محیط مشتری با ذراتی پر می شود که شفق های قدرتمندی را پدید می آورند.
وی ادامه داد: مدل ما برای نشان دادن انتشار رادیویی ستارگان، یک نسخه بزرگ شده از مشتری و آیو است؛ با سیاره ای که در میدان مغناطیسی یک ستاره احاطه شده است و مواد را به جریان های وسیعی انتقال می دهد که شفق های درخشان را تغذیه می کنند. این نمایشی است که توجه ما را از سالهای دور به خود جلب کرده است.
این گروه پژوهشی حالا می خواهد وجود این سیارات را تأیید کند.
پوپ اظهار داشت: ما نمی توانیم ۱۰۰ درصد مطمئن باشیم که چهار ستاره ای که آنها را دارای سیاره می دانیم، واقعا میزبان سیاره هستند اما می توانیم بگوییم که تعامل ستاره و سیاره، بهترین توضیح برای چیزی است که ما می بینیم.
اکتشافات صورت گرفته با آرایه فرکانس پایین، هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برند. این تلسکوپ فقط می تواند بر ستارگانی نظارت کند که تا حدود ۱۶۵ سال نوری از ما فاصله دارند.
پژوهشگران پیشبینی می کنند که با اتمام ساخت "آرایه کیلومتر مربعی"(Square Kilometre Array) استرالیا و آفریقای جنوبی که امید می رود در سال ۲۰۲۹ به اتمام برسد، صدها ستاره را در فواصل بیشتر ببینند. پوپ اظهار داشت: ما با کمک آرایه کیلومتر مربعی، صدها نمونه از این موارد را خواهیم یافت.

کوتوله های سرخ
نکته ای که در مورد کوتوله های سرخ وجود دارد، این است که سیاراتی که به دور آنها می چرخند، اغلب دارای دمای زمین هستند.
پوپ اظهار داشت: ما در جستجوی سیاره های قابل سکونت بعنوان مکان های بالقوه ای به منظور زندگی هستیم. هدف ما رسیدن به پاسخ این سوال است که آیا زندگی، در سایر نقاط جهان هم وجود دارد یا خیر. این یک کشف عمیق خواهد بود.
پوپ تصریح کرد که خیلی از سیاراتی که درحال گردش به دور کوتوله های سرخ هستند، شرایط مناسبی دارند اما تابش سبب شده که غیرقابل سکونت باشند. فکر نمی کنم ما در این جهان تنها باشیم اما مراقبیم تا میان جستجوی هوش فرازمینی و جستجوی شواهدی در مورد هرگونه نشانه بیولوژیکی، تمایز قائل شویم.
وی افزود: من باور دارم که زندگی در فضا وجود دارد. اگر چشم انداز واقع بینانه ای را نمی دیدم، این پژوهش را انجام نمی دادم.
این پژوهش نشان داده است که ستاره شناسی رادیویی درحال متحول کردن درک ما در مورد سیارات خارج از منظومه شمسی است.
این پژوهش، در مجله "Nature Astronomy" به چاپ رسید.

1400/07/21