مدیركل ارتباط با صنعت وزارت علوم:

تیم های مشترک ارتباط با صنعت در دانشگاه ها ایجاد شود

تیم های مشترک ارتباط با صنعت در دانشگاه ها ایجاد شود

گروه هوش مصنوعی: مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهان تشکیل تیم های مشترک ارتباط با صنعت در بین دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی شد.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مهر، محمدسعید سیف در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز ۱۵ شهریور بصورت مجازی برگزار شد، اضافه کرد: دانشگاه ها بطور معمول وزارت بهداشت را بعنوان یک صنعت نگاه می کنند و لازم است ارتباط اساتید و کارآموزی دانشجویان بهتر شکل بگیرد. وی ادامه داد: بهتر است میان دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تیم های مشترک شکل بگیرد تا بتوانیم خدمات ارتباط با صنعت را در دانشگاه ها هم افزاتر نماییم. سیف با اشاره به ارتباط با صنعت و جامعه بعنوان یک لزوم، اظهار داشت: همه بحران ها و فرصت هایی که در کشور داریم ریشه در بحث علم و فناوری و دستاوردهای جدید علمی دارد. اگر می خواهیم محیط زیست را حفظ نماییم و یا آلودگی های زیست محیطی برطرف نماییم و یا مصرف برق و آب را کاهش دهیم به صورتی ریشه در مسائل علمی دارد. وی ادامه داد: اگر نتوانیم راهکار بحران ها را را در اختیار صنعت و جامعه قرار دهیم این بحران ها حادتر می شود و به مشکلات بیشتری می انجامد پس این وظیفه و مسئولیت جدی جامعه علمی کشور است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به دهه های اخیر و روند تغییرات مسئولیت های دانشگاه ها اظهار داشت: در دهه ۶۰ به صورتی در آموزش متمرکز بودیم. نیروی متخصص نداشتیم و پزشکان خارجی در کشور کار می کردند و دانشگاه ها نیروی انسانی کشور را تامین کردند. در دهه ۷۰ هم به صورتی تحصیلات تکمیلی و دانشگاه ها ارتقاء پیدا کردند و پژوهش به دانشگاه ها افزوده شد. وی ادامه داد: دهه ۸۰ و ۹۰ هم بحث دانشگاه های کارآفرین و یا نسل سوم عنوان شد. اما در سالهای اخیر دانشگاه نسل چهارم مطرح گردیده است که تنها بحث آموزش و پژوهش مطرح نیست و مقرر است دانشگاه هم در اقدامات مشارکت کند و جهت دهی و اثربخشی داشته باشد. البته دانشگاه های علوم پزشکی خودبخود در سلامت جهت گیری و اثربخشی دارند. سیف اضافه کرد: ما در وزارت علوم برای دانشگاه جامعه محور و اثربخشی آنها درحال برنامه ریزی هستیم. برای یک دانشگاه جامعه محور چند عامل همچون برنامه ریزی، تجربه و دانش انباشته، کیفیت نیروی انسانی، حمایت مالی اهمیت دارند. وی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها در عوامل گوناگون ایجاد دانشگاه جامعه محور گفت: یکی از این عوامل کیفیت نیروی انسانی است که یکی از فاکتورهای آن سواد عمومی است. باوجود این که ما نخبگان و دانشجویان زیادی داریم اما در حوزه سواد عمومی در حد متوسط دنیا در حد ۸۶ درصد هستیم به عبارت دیگر از لحاظ کیفیت نیروی انسانی با وجود نخبگان اما در سطح متوسط هستیم. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به ناچیز بودن بودجه تحقیقاتی کشور اظهار داشت: سهم بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است اما این میزان در ژاپن ۳.۵ درصد است ضمن این که تولید ناخالص ملی آنها چندین برابر تولید ناخالص ملی ما است. در حقیقت بودجه ما قابل قیاس نیست و نمی توانیم متکی به آن باشیم. وی اظهار داشت: از نظر تعداد پژوهشگران، آمار کشور ما یک هزار نفر در یک میلیون نفر است که این میزان در سنگاپور ۶ هزار نفر و فنلاند ۷ هزار نفر در یک میلیون هستند. همین طور از منظر تجارب و داشته ها نیز قدمت دانشگاه های ما بسیار کمتر از دانشگاه های کشورهای پیشرفته صنعتی است. سیف تصریح کرد: ما تنها می توانیم با داشته های خود هم افزایی داشته باشیم. در حقیقت یک دانشگاه علوم پزشکی با یک دانشگاه صنعتی و یک دانشگاه با صنعت می توانند تعامل داشته و داشته های علمی و فناوری و اجرائی خودرا هم افزایی کنند. وی اظهار داشت: بصورت ها و روش های مختلف می توانی این تعامل را گسترش دهیم و همه چیز قرارداد نیست. در کشورهای پیشرفته که صاحب صنعت و تجربه بیشتری از ما هستند ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت و جامعه شکل گرفته است. ما نیز اینجا همان اجزا همچون آزمایشگاه، نشریات، قطب علمی و عضو هیات علمی را داریم اما این ها جزایر متفرق هستند و ارتباط هنوز کامل نشده است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم تصریح کرد: ما باید بعد ارتباطی و تعاملی را تقویت نماییم و هنوز نتوانسته ایم مانند کشورهای پیشرفته این زنجیره را کامل نماییم. ضمن این که در پرداختن به حلقه های این زنجیر گرفتار افراط و تفریط هستیم و برخی را فراموش و برخی را بیش از اندازه مورد توجه قرار می دهیم. وی ادامه داد: این مجموعه پازل تکه های مختلف دارد. از این که کارآموزی ها و پایان نامه ها را به چه صورت اثربخش باشند و یا دانشگاه ها چگونه در بعضی از بحران ها مسئولت قبول کنند و ماموریت گرا شوند تا این که دانشگاه ها می توانند نسخه های مختلفی داشته باشد. همه این مسائل را در طرح تحول در همکاری دانشگاهها با صنعت و جامعه دو سال پیش مصوب کردیم و در مهر ۱۳۹۸ ابلاغ گردید. سیف اظهار داشت: بدین سان دانشگاه ها شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه های توسعه پایدار هستند و نباید منتظر باشند که جایی به مشکل بخورند و بعد به آنها مراجعه کنند بلکه باید خود پیشقدم شوند و مشکل را حل کنند. در این طرح تحول ۴۴ برنامه و اقدام دیده شد. وی ادامه داد: یکی از آنها رصد اشتعال دانش آموختگان است. دانشگاه ها با فارغ التحصیلان ارتباط برقرار می کنند برای اینکه جامعه فارغ التحصیلان نخستین کلونی است که می تواند با آنها ارتباط داشت. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم اظهار داشت: دوره های مهارت افزایی و هدایت شغلی در دانشگاه ها افتتاح شد و ۹۳ دوره بصورت متوسط در هر دانشگاه انجام شد و دانشجویان با مهارت های گزارش نویسی، اصول مذاکره و مهارت های شغلی آشنا شدند. این موضوعات خارج از درس به دانشجویان آموزش داده می شود و سال قبل ۲۰۰ هزار نفر از دانشجویان در این دوره ها شرکت کردند. وی از راه اندازی مراکز هدایت شغلی در دانشگاه ها آگاهی داد و اظهار داشت: دانشجو نیاز به کارآموزی و مهارت های شغلی و کاریابی دارد و این مراکز در ۳۹ دانشگاه راه افتاده است. سیف اظهار داشت: فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی هم یکی از قطعات پازل بود. متوجه شدیم تعدادی از اعضای هیات علمی جوان تجربه کاری ندارند و الان برای اعضای هیات علمی جوان فرصت مطالعات الزامی شده است و فرد در آن صنعت به خصوص مامور می شود و مشکلات را حل می کند. برمبنای آخرین آمار حدود ۱۱۴ نفر از این فرصت بهره برده اند. وی ادامه داد: پایش و ساماندهی قراردادها را انجام داده ایم که به صورتی شاخص بدل شده است و برای مقایسه دانشگاه ها تنها مقاله ملاک نیست بلکه اشتغال فارغ التحصیلان، فرصت مطالعاتی و قرارداد هم مدنظر است. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: ۸ هزار و ۴۰۰ قرارداد پژوهشی در دانشگاه ها بسته شده که ۲۴ هزار عضو هیات علمی در آن نقش دارند و بطور متوسط از هر سه عضو هیات علمی یک نفر قرارداد پژوهشی دارد که این آمار باید به میزان هر عضو هیات علمی یک قرارداد پژوهشی برسد. وی اظهار داشت: در بحث امریه ها جذب خوبی داشته ایم و ضمن این که سال قبل موضوع اجرای طرح مزیت استانی را راه اندازی کردیم و حدود ۲۶ طرح رسید. بدین سان هر دانشگاهی می تواند وضع منطقه خودرا متحول کند. سیف تصریح کرد: در سال ۹۹ تعداد ۱۴۱ دانشمند برتر در رابطه با صنعت عرضه شدند و امسال هم پژوهشگران برتر دراین زمینه معرفی می گردند. وی از تهیه کارنامه عملکرد دانشگاه ها در رابطه با صنعت و جامعه آگاهی داد و اظهار داشت: در سال ۹۹ این کارنامه بصورت محرمانه به دانشگاه ها فرستاده شد. مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: در آینده قراردادهای پژوهشی، مبلغ قرارداد، نسبت آن به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی وارد نظام های ارزیابی می شوند. وی با اشاره به سامانه ساجد بعنوان پل ارتباطی صنعت و دانشگاه اظهار داشت: بعنوان مثال اگر یک شهرک صنعتی دور افتاده نیاز علمی داشته باشد می تواند بوسیله سامانه ساجد نیاز خودرا اعلام نماید و همه دانشگاه ها آنرا می بینند و شفافیت در اطلاعات ایجاد می شود.


منبع:

1400/06/16
11:00:03
5.0 / 5
983
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد