با كمك میكرو RNAها ؛

ارائه راهکاری در حوزه درمان سرطان توسط پژوهشگران کشور

ارائه راهکاری در حوزه درمان سرطان توسط پژوهشگران کشور

گروه هوش مصنوعی: پژوهشگران کشور در تحقیقاتی نشان دادند استفاده از میکرو RNAهای موجود در ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور می تواند در درمان سرطان موثر باشد.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مهر، با وجود پیشرفت های صورت گرفته در ایمونوتراپی سرطان (درمان سرطان با کمک عوامل سیستم ایمنی)، محدودیت های زیادی در تشخیص و حفظ حیات مبتلایان به آن به سبب مشکلات تشخیص آنتی ژن و سرکوب ایمنی ریزمحیط پیرامون تومور وجود دارد.
به منظور غلبه بر این مشکل، مطالعاتی درباب میکرو RNAهای موجود در ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور صورت گرفته است. باتوجه به اختصاصی بودن این میکرو RNAها می توان برای تشخیص و شناسایی سرطان از آنها استفاده نمود. همین طور باتوجه به کنترل برخی خاصیت های سلول سرطانی به وسیله میکرو RNAها، می توان از آنها برای درمان سرطان نیز سود جست.
به همین منظور پژوهشگران کشور به پژوهشی در این خصوص پرداختند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Cancer Letters به چاپ رسیده است، نشان داد، ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور، حاوی آنتی ژن های اختصاصی توموری هستند که در کنار میکرو RNAها درون ویزیکول ها جای گرفته اند.
این ویزیکول ها می توانند نسبت زنده مانی موش های مبتلا به سرطان را بالا برند و کاهش رشد تومور را القا کنند. در حقیقت ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور موجب برانگیخته شدن سلول های T کشنده (از سلول های سیستم ایمنی) می شوند.
همچنین تزریق عضلانی محتویات این ویزیکول ها (Let۷i، miR۱۴۲-EVs) به شکل مدلول داری موجب کوچک شدن تومور می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد، استفاده از میکرو RNAهای موجود در ویزیکول های خارج سلولی ترشح شده از تومور می تواند در درمان سرطان موثر باشد.
این پژوهش توسط دکتر مرضیه ابراهیمی، دکتر زهیر محمد حسن، عادله تقی خانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.


منبع:

1400/06/08
10:23:10
5.0 / 5
1280
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد