ساسی مانکن

از ساسان یافته تا تهران توکیو

از ساسان یافته تا تهران توکیو

ساسان یافته یا همان ساسی مانکن الان نزدیک به یک دهه است که خارج از مرزهای ایران است.


ساسی جدید یا همان ساسی خالی، این روزها یکی از پرحاشیه ترین و موفق ترین خوانندگان آنور آبی است. کسی که در سالهای اخیر با هر بار انتشار آهنگ توانسته داخل کشور را بهم بریزد. ساسی مانکنی که شاید کمتر کسی فکر میکرد به جایی برسد، این روزها با نام هنری ساسی در کنار ابی میپرد و بیشترین میزان تماشای ویدیو و پخش را در دست دارد.

زندگی شخصی

ساسان حیدری یافته یا همان ساسی متولد 20 آبان سال 67 است که البته این را هم بعدها پس از مهاجرت در مصاحبه با شبکه های خبری آنور آبی اعلام کرد. بر اساس برخی حرف ها گویا، یکی از فامیل هایش هم از مداحان به نام استان خوزستان است. یک خواهر بزرگتر دارد و تا راهنمایی نیز در اهواز زندگی کرد و سپس به کرج نقل مکان کردند. ساسی ساکن کرج بود در رشته نرم افزار دانشگاه قزوین تحصیل میکرد، اما وقتی موسیقی برایش جدی شد، درس را ول کرد و به سراغ عشق و علاقه اش یعنی موسیقی رفت.

 

زندگی حرفه ای

او هم همچون خیلی های دیگر در دوران دبیرستان عشق خوانندگی داشت و در خلوت و جمع دوستان میخواند و لذت میبرد. در سن 16 سالگی و در همان عنفوان دبیرستان آهنگی را در جمع دوستانش خواند به نام داف که البته ملودی آن را از اینترنت دانلود کرده بود. همین کار باعث شد تا این هنر را جدی تر بگیرد و برای رسیدن به شهرت اشتیاق بیشتری داشته باشد. در این زمان تتلو، تهی، هیچکس، قاف، شاهین فلاکت و تعدادی دیگر از رپر ها و موزیسین های زیرزمینی در حال اوج گیری بودند و ساسی هم سعی کرد تا با اندکی فاصله به این عزیزان برسد. وی ابتدا برای شروع به استودیو صامت رفت که آن موقع سروش هیچکس و مهدیار مسئول بودند و گویا وی را با تمسخر راهی کردند. همین قضیه باعث شد تا ساسی در یکی از اولین کارهای حرفه ایش در همان سال 85 با یک آهنگ قوی، استودیوی صامت را مسخره یا همان دیس کند و توانست یک شبه ره صد ساله را طی کند دیگر همه جا صدایش را شنیده بودند.

ابداع دیگری که ساسی انجام داد و سبک جدیدی را که پیش گرفت، تلفیق آهنگ بندری با رپ و ریتم 6و8 با رپ و کارهای این مدلی بود. ساسی بیشتر سعی اش را بر خلاف بقیه، روی انتشار کارهای شاد و فان گذاشت و همین هم باعث شد تا هم نسل های او و حتی نسل اوایل دهه 70، کاملا با او همسو شود و آهنگ های ساسی دیگر توی هر کوچه و خیابانی پخش میشد. آهنگ بعدی ساسی آهنگ شاد و رقصی رپ بندری بود که بسیار آن روزها ترکوند و همین هم باعث شد تا ساسی به موسیقی جدی تر از قبل فکر کند و در همین سالها هم از دانشگاه انصراف داد.

پایه آن روزهای ساسی در شروع مسیر حسین مخته و بعدها علیشمس بودند و تعدادی کار مشترک با هم منتشر کردند که باعث شده تا مسیر موفقیت را با سرعت طی کنند و اسمشان را در کنار بزرگان موسیقی زیرزمینی قرار دهند. در همان سال 86 هم با همکاری علیشمس آهنگ معروف پارمیدا را منتشر کردند که دیگر هرجایی میرفتی فقط صدای وای وای پارمیدای من کوش را میشنیدی. بعدها هم آهنگ گوشواره، تهران la کن و یه کاری کن رقصمون بیاد، با اداها و رفتارای خاص ساسی ترند شد و ساسی دیگر یک چهره شناخته شده بود. در همان سالها و در حین انتخابات 88 دیدار او با کروبی اولین حاشیه زندگی ساسی شد و این حاشیه بعدها در سال 89 باعث دستگیری اش شد. البته که عوامل دیگری همچون پوشش نامناسب و برگزاری مهمانی نیز در این دستگیری دخیل بودند.

پس از بروز این حواشی و سخت تر شدن شرایط فعالیت برای ساسی، وی در سال 90 ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و از آنجا و دبی و ترکیه مجددا فعالیت هایش را از سر گرفت. در این برهه زمانی میتوان گفت ساسی افت محدودی داشت و شاید دلیل اصلی آن هم فضای جدید مهاجرت و عدم همخونی ساسی با کشور مقصد بود. البته که در همان سال ها هم دو آهنگ هیت و معروف خط رو خط و وای چقدر مستم من را منتشر کرد که هنوز از آهنگهای نام اشنای ساسی محسوب میشود.

ساسی بعد از تقریبا دو سال حضور در کشورها مختلف، بالاخره توانست به آمریکا برسد از سال 93 و 94 به بعد از که ساسی جدیدی را میبینیم که با هر آهنگش کشور و دنیایی را به هم میریزد و آهنگ های جدیدش دیگر نقل مجالس و محافل و مهمانی هاست. البته که ساسی در کنار آهنگ های شاد و رقصی، تعدادی آهنگ عاشقانه هم منتشر کرد که البته جز یکی دوتا، بقیه خیلی موفقیت خاصی نداشتند.

یکی دیگر از حواشی ای که یقه ساسی را در مهاجرت گرفت، داستان هایش با دنیا جهانبخت بود که البته برای جفتشان در شبکه های اجتماعی، فالوورهای بالایی به همراه داشت و میزان بازدیدکنندگان این دو با رشد قابل توجهی افزایش یافت. البته که ساسی همه چیز را انکار کرد و گفت اصلا دنیا را نمیشناسند.

تا مدتی از ساسی خبر خاصی در دنیای رسانه و موسیقی نبود وی هربار با پخش یک آهنگ مدتی به مارکت موسیقی بازمیگشت و دوباره غیبش میزد تا آهنگ بعد. این رویه در سال 94 عوض شد و در اواخر سال 94 بود که ساسی آهنگ معروف و شاد ساقیا را منتشر کرد. ساقیا به لطف ریتم شاد و شعر فان و استقبال بالای مردم از آن، تا مدت ها در لیست برترین آهنگ های ماه بود و دی جی های مختلف از آن در پادکست های مختلف استفاده میکردند و شاید همین باعث شد تا این آهنگ ماندگاری بالایی پیدا کند از نسل جدید هم که به دنبال سوژه بودند، با این آهنگ ارتباط برقرار کردند و تیکه های این آهنگ ورد زبانشان شده بود.

البته که این پایان ماجرا نبود و ساسی تصمیمش را گرفته بود. ساسی سعی میکرد هرسال، تعداد کارهایش را کمتر ولی کیفیت را بهتر نگهدارد. او در سال 95 ابتدا آهنگ سلام را منتشر کرد که به دو زبان عربی و فارسی بود و با استقبال خوبی مواجه شد. در ادامه همان سال آهنگ نوش را منتشر کرد که باز هم سرانجام خوبی داشت و موفقیت سال 95 ساسی را تضمین کرد. ساسی دیگر مسیر را یادگرفته بود هربار سعی میکرد تا با یک آهنگ خط قرمز جدیدی را مورد هدف قرار دهد.

در سال 96 او فقط یک آهنگ منتشر کرد به نام استاد، و با همان تک آهنگ، تقریبا تا مدتها فقط حرف ساسی بود که به زبان می‌آمد. از یک طرف رفت و آمد با ابی هم باعث شده بود که سوژه و حواشی جدیدی پیرامون این دو به وجود بیاید که البته در سایه رفاقت این دو و همچنین فعالیت موسیقیایی آنها، این حواشی خیلی سریع رنگ ببازد. ساسی در سال 97 ابتدا آهنگ چه پسری را منتشر کرد که با استقبال خوبی مواجه شد، سپس آهنگ حالی حالی بود که باز هم با زبان عربی و فارسی بود که از آهنگ های احساسی و متفاوت ساسی از آب درآمد.

اما ضربه آخر ساسی در سال 97، ضربه سنگین و افتاده ای بود. ساسی در انتهای سال 97، باز هم طبق روال ساقیا و استاد، آهنگ شاد، رقصی و پر حاشیه جنتلمن را منتشر کرد. این آهنگ شاد با تقریب خوبی کل عید 98 مردم را دربرگرفت و دیگر در هر مهمانی و داستانی صدای آقامون جنتلمنه جنتلمنه شنیده میشد و به خاطر شعر پر از سوژه اش، ریتمش و اصطلاحات خاص ساسی که در آن کار رفت، از محبوبترین آهنگ های سال 97 بود و حتی این محبوبیت در سال 98 هم ادامه پیداد کرد.

در انتهای سال 98 و قبل از شروع رسمی کرونا، ساسی آهنگ معروف دکتر را منتشر کرد که با مصرع معروف همیشه قبل خواب دوتا شات بزن راحت بخواب، توانست دنیای موسیقی، مدارس، مهمانی ها و خانواده ها را فتح کند و حتی واکنش علی مطهری نماینده مجلس ایران را هم برانگیزد. ساسی یک تنه توانست نظام آموزشی را زیر سوال ببرد و نشان بدهد که سالها آموزش نادرست، میتواند یک شبه به باد برود. با شروع کرونا، درست است مهمانی ها کمتر شد ولی چیزی از ارزشهای ساسی کم نشد و در همه رمیکسهای سال 99 آهنگ دکتر ساسی بیش از پیش میدرخشید.

اما ضربه نهایی ساسی به موسیقی و به حواشی در انتهای سال 99 زده شد. ساسی از اواسط سال 99 اعلام کرده بود که سورپرایزی ویژه در راه است و همگان منتظر آهنگ جدیدی از ساسی بودند. اما اینبار قضیه فراتر از آهنگ بود و با حضور بانو الکسیس در آهنگ جدید ساسی به تهران توکیو، همه نگاه ها، همه حواشی ها، همه خبرا و همه حواس ها به ساسی معطوف شد و آهنگ تهران توکیو در مدت کوتاهی، در شبکه های مجازی وایرال و پخش شد و توانست خیلی از رکورهای پخش و بازدید را هم بشکند. از طرفی شوخی با نوید محمدزاده در فیلم ابد و یک روز و شخصیت سمیه، باعث شد تا این آهنگ دوچندان مورد استقبال قرار بگیرد.

ساسان یافته یا همان ساسی مانکن الان نزدیک به یک دهه است که خارج از مرزهای ایران است و اما به جرات میتوان گفت که این ساسی، مردم داخل ایران خیلی بیشتر از مسئولین و دیگران در داخل شناخته. چرا که با هربار آهنگ جدید ساسی، کل جامعه بهم میریزد و همه ناگهان منتقد میشوند و کلی حرف برای گفتن دارند، در حالیکه در باقی زمان های سال، گوشه ای نشسته و کار خاصی نمیکنند.. با آرزوی موفقیت و سلامتی برای این خواننده خوب کشورمون.

1400/05/10
14:47:53
5.0 / 5
244
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد