شناسایی و درمان سرطان ریه در مراحل اولیه

سرطان ریه علت اصلی مرگ های ناشی از سرطان در ایالات متحده و سراسر جهان است. کارسینومای سلول سنگفرشی ریه خصوصاً نوع سلول و سیگنال هایی که در شروع بیماری نقش دارند به خوبی درک نشده اند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بگفته پژوهشگران درمان های سرطان سلول سنگفرشی ریه محدود است و انجام تحقیقات بیشتر برای پی بردن و بررسی علت بیماری و توسعه روش های جدید برای درمان آن لازم است.
دکتر " باب وارلاس"(Bob Varelas) محقق این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون اظهار داشت: مطالعه ما بینشی از چگونگی لطمه رسیدن به مجاری هوایی ریه به لطمه هایی که می توانند به سرطان منتقل شوند، ارائه می دهد. شناسایی و درمان این لطمه های پیش سرطانی فرصتی مناسب برای جلوگیری از گسترش سرطان ریه فراهم می آورد.
این مطالعه نشان میدهد اختلال در پروتئین هایی که شکل اپیتلیوم ریه را کنترل می کنند سیگنال هایی را تحریک می کند که رشد سلول پیش سرطانی را در مجاری تنفسی ریه تقویت می کنند.
با بهره گیری از تلفیقی از مدلهای آزمایشی جدید(بافت های انسانی و رویکردهای محاسبات زیستی) پژوهشگران توانستند نشان دهند که لطمه به معماری(قطبیت) سیگنال های اپیتلیوم ریه موجب ایجاد لطمه هایی می شود که شبیه لطمه های پیش سرطان در انسان است که این موارد نیز در پیشرفت کارسینوم سلول سنگفرشی ریه نقش دارند. لطمه قطبیت می تواند تا حدی توسط عواملی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار که در ایجاد سرطان ریه نقش دارند، ایجاد شود.
پژوهشگران همین طور فاکتورهایی را شناسایی نمودند که این فاکتورها برنامه بیان ژن در رابطه با پیشرفت پیش از سرطان در بیماران انسانی را کنترل می کند. از این ژن ها آنها یک فاکتور رشد به نام Neuregulin-۱ را شناسایی نمودند که با رشد سلول های پیش سرطانی مرتبط می باشد و می تواند برای درمان لطمه های پیش سرطانی در مدلهای تجربی مورد هدف قرار گیرد.
یافته های این مطالعه در مجله "Proceedings of National Academy of Sciences" انتشار یافته است.

1400/02/08