رصد 591 ستاره پرسرعت توسط ستاره شناسان چینی

گروه هوش مصنوعی: بتازگی ستاره شناسان ˮرصدخانه ملی نجوم چینˮ (NAOC) بر طبق داده های به دست آمده از تلسکوپ ˮلامُستˮ(LAMOST) و فضاپیمای ˮگایاˮ موفق به شناسایی 591 ستاره با سرعت بالا(high velocity stars) شده اند که بگفته ستاره شناسان 43 مورد از ستارگان حتی می توانند از کهکشان فرار کنند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، بعد از کشف نخستین ستاره با سرعت بالا در سال ۲۰۰۵ بیش از ۵۵۰ ستاره با کمک چندین تلسکوپ طی این ۱۵ سال کشف شده است.
دکتر "لی یینبی"(Li Yinbi) نویسنده اصلی این تحقیق اظهار داشت: ۵۹۱ ستاره با سرعت بالا که این دفعه کشف شده اند دو برابر کل تعداد ستاره هایی هستند که قبلا کشف شده اند و حال تعداد ستاره ها به بیش از هزار ستاره رسیده است.
پروفسور "لو یوجان"(LU Youjun) از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ستاره های با سرعت بالا(High-velocity stars) نوعی از ستاره ها هستند که سریع حرکت می کنند و حتی می توانند از کهکشان فرار کنند.
بااینکه حضور این نوع ستارگان در کهکشان راه شیری نادر است اما ستارگان با سرعت بالا، با حرکت منحصر به فرد خود می توانند بینش عمیقی در مورد طیف گسترده ای از کهکشان ها و سیاهچاله کلان جرم تا هاله دوردست کهکشانی فراهم آورند.
لامست، بزرگترین تلسکوپ نوری در چین است و بالاترین میزان جذب طیفی در جهان را دارد و می تواند در یک رصد حدود چهار هزار جسم آسمانی را شناسایی کند.
این بررسی از سال ۲۰۱۲ بطور منظم شروع شد. گایا نیز یکی از ماموریت های فضایی برنامه علمی آژانس فضایی اروپا(ESA) است که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد.
تلسکوپ "لامُست" و فضاپیمای "گایا" داده عظیم بی سابقه ای را برای یافتن ستاره های با سرعت بالا فراهم می آورد و ما نیز توانستیم این کار را انجام دهیم.
گروه تحقیقاتی دریافتند که ۵۹۱ ستاره با سرعت بالا، ستاره های هاله درونی(inner halo stars) هستند.
پروفسور "ژائو گانگ"(Zhao Gang) از "رصدخانه ملی نجوم چین و یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: فلزینگی کم آنها نشان میدهد که قسمت عمده هاله ستاره ای در نتیجه جمع شدن و نیروی کشندی (tidal disruption) کهکشان های کوتوله تشکیل شده است.
یافته های این مطالعه در مجله "The Astrophysical Journal Supplement Series" منتشر گردید.

1399/10/09