ChatGPT یک مسئله ریاضی ۲۰۰۰ ساله را حل کرد گروه هوش مصنوعی: دانشمندان از «چت جی پی تی»(ChatGPT) خواستند یک مسئله ریاضی به قدمت ۲۰۰۰ سال را حل کند و از نحوه پاسخ دادن آن شگفت زده شدند. به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از خبر آنلاین و برپایه گزارش ایسنا، دانشمندان قرن هاست در این فکر هستند که آیا دانش، نهفته و ذاتی است یا از راه تجربه آموخته و درک می شود. حالا ظرف یک مطالعه جدید، همین سوال در رابطه با هوش مصنوعی مطرح گردیده است. «افلاطون» فیلسوف یونانی در حدود سال ۳۸۵ پیش از میلاد، در رابطه با چالش «سقراط» با یکی از شاگردانش در رابطه با مساله دو برابر کردن مساحت مربع نوشت. زمانی که از شاگرد خواسته شد تا مساحت مربعی را دو برابر نماید، او طول هر ضلع را دو برابر کرد؛ بدون اینکه بداند هر ضلع مربع جدید باید برابر با قطر مربع اصلی باشد. به نقل از لایوساینس، گروهی از دانشمندان «دانشگاه کمبریج»(Cambridge University)، این مساله را برای «چت جی پی تی» مطرح نمودند چونکه چاره آن بدیهی نبود. دانشمندان از زمان نگارش افلاطون در ۲۴۰۰ سال پیش، از مساله دو برابر کردن مساحت مربع برای بحث در این مورد بهره برده اند که آیا دانش ریاضی مورد نیاز برای حل کردن آن درون ما نهفته است یا تنها از راه تجربه قابل دسترسی است. از آنجائیکه چت جی پی تی مانند سایر «مدل های زبانی بزرگ»(LLMs) به طور عمده بر مبنای متن آموزش دیده است، دانشمندان این استدلال را داشتند که احتمال وجود چاره مساله، دو برابر کردن مساحت مربع در داده های آموزشی است. این بدان معناست که اگر چت جی پی تی بدون کمک به چاره صحیح برسد، می توان استدلال کرد که توانایی ریاضی آموختنی است و ذاتی نیست. پاسخ این مساله زمانی به دست آمد که گروه پژوهشی فراتر رفتند. آنها از چت بات خواستند تا با بهره گیری از استدلال مشابه، مساحت یک مستطیل را دو برابر نماید. چت جی پی تی پاسخ داد: چون قطر مستطیل را نمی توان برای دو برابر کردن اندازه آن به کار برد، چاره ای در هندسه وجود ندارد. با این وجود، «ناداو مارکو»(Nadav Marco) و «آندریاس استیلیانیدس»(Andreas Stylianides) محققان این پروژه می دانستند که چاره هندسی وجود دارد. مارکو اظهار داشت: شانس وجود ادعای نادرست در داده های آموزشی چت جی پی تی، به طرز قابل ملاحظه ای ناچیز بود و این به این معناست که چت بات درحال بداهه پردازی پاسخ ها بر مبنای بحث های قبلی در رابطه با مساله دو برابر کردن مساحت مربع بوده است. این نشانه ای واضح از یادگیری تولیدشده است نه ذاتی. وی ادامه داد: وقتی با یک مساله جدید روبه رو می شویم، غریزه ما اغلب اینست که موارد را بر مبنای تجربیات گذشته امتحان نماییم. بنظر می رسد چت جی پی تی در آزمایشات ما، عملی مشابه انجام می دهد. این سامانه مانند یک دانش آموز یا دانشمند به نظر می رسید که فرضیه ها و راهکارهای خویش را ابداع می کند. ماشین ها فکر می کنند دانشمندان متوجه شدند که این مطالعه، نور جدیدی را بر سوالات مربوط به نسخه استدلال و تفکر در هوش مصنوعی می اندازد. از آنجائیکه به نظر می رسید چت جی پی تی پاسخ ها را بداهه پردازی می کند و حتی اشتباهاتی مانند شاگردان سقراط مرتکب می شود، می توان گفت چت جی پی تی ممکنست از مفهوم «منطقه توسعه مجاور»(ZPD) که ما از آموزش می شناسیم استفاده نماید. این مفهوم، شکاف بین آن چه می دانیم و آن چه ممکنست در نهایت با راهنمایی آموزشی مناسب بدانیم، توصیف می کند. محققان گفتند: چت جی پی تی ممکنست به صورت خودجوش از یک چارچوب مشابه استفاده نماید و مسایل جدیدی را که در داده های آموزشی نیستند، صرفا به لطف دستورات مناسب حل کند. محققان باور دارند که نتایج آنها در نهایت بر فرصت بهبود عملکرد هوش مصنوعی برای کاربران تاکید دارد. دانش آموزان بر خلاف اثبات هایی که در کتاب های درسی معتبر یافت می شوند، نمی توانند فرض کنند که اثبات های چت جی پی تی معتبر هستند. درک و ارزیابی اثبات های تولید شده توسط هوش مصنوعی به عنوان مهارت های کلیدی درحال ظهور هستند که باید در برنامه درسی ریاضی گنجانده شوند. این یک مهارت اساسی است که محققان می خواهند دانش آموزان در حوزه های آموزشی بر آن مسلط شوند. این گروه پژوهشی نسبت به نتایج به دست آمده همچنان محتاط است و اخطار می دهد که نباید آنها را بیش از اندازه تفسیر کرد و نتیجه گرفت که مدلهای زبانی بزرگ، مسایل را مانند ما حل می کنند اما دانشمندان رفتار چت جی پی تی را شبیه به دانش آموز توصیف کردند. آنها برای مطالعات آینده در چندین حوزه، چشم اندازهای بزرگی می بینند. مدلهای جدیدتر را می توان روی مجموعه ای وسیع تر از مسایل ریاضی آزمایش کرد. همچنین، پتانسیلی برای ترکیب چت جی پی تی با سامانه های هندسه پویا یا اثبات کننده های قضیه وجود دارد که محیط های دیجیتال غنی تری را برای پشتیبانی از کاوش شهودی به وجود می آورد. این مطالعه در مجله International Journal of Mathematical Education in Science and Technology انتشار یافته است.خلاصه اینکه زمانی که از شاگرد خواسته شد تا مساحت مربعی را دو برابر نماید، او طول هر ضلع را دو برابر کرد؛ بدون این که بداند هر ضلع مربع جدید باید برابر با قطر مربع اصلی باشد. این مفهوم، شکاف بین آنچه می دانیم و آنچه ممکنست در نهایت با راهنمایی آموزشی مناسب بدانیم، توصیف می کند. پژوهشگران باور دارند که نتایج آنها در نهایت بر فرصت بهبود عملکرد هوش مصنوعی برای کاربران تأکید دارد. 1404/07/08 10:42:49 5.0 / 5 31 تگها: آزمایش , آموزش , ابداع , پژوهش مطلب را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مدل جدید DeepSeek ماه مخازن انبوه پلاتین دارد پنج جایگزین قدرتمند ChatGPT برای کارهای مختلف را بشناسید یک گام بزرگ به طرف هوش مصنوعی عمومی نظرات بینندگان در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۷ بعلاوه ۵ نظر دادن