نابودی تدریجی اینترنتی که می شناسیم

نابودی تدریجی اینترنتی که می شناسیم

به گزارش گروه هوش مصنوعی، قدرت کلیک های شما بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. در مجموع، فقط چند لحظه از توجه ما می تواند یک وبسایت را بالا ببرد یا به سقوط بکشاند. با این وجود اگر با سایر کاربران تفاوت چندانی نداشته باشید،  به نظر می رسد که رفتارتان در اینترنت درحال تغییر است، تغییری که می تواند آینده ی اینترنت را زیر و رو کند.


تینا مزدکی_در یک سال گذشته، گوگل دست به تغییری اساسی زد. احتمالا تا هم اکنون متوجه اش شده اید، دیگر در صدر نتایج جست وجو آن لیست آشنای لینک های آبی قرار ندارد. حالا نخستین چیزی که می بینید، معمولا پاسخی تولیدشده توسط هوش مصنوعی است که گوگل آنرا مرور کلی هوش مصنوعی (AI Overviews) می نامد. اگر پیشنهادهای این هوش مصنوعی که به کاربران گفته بود سنگ یا چسب بخورند را درنظر نگیریم، این پاسخ ها گاهی واقعا مفیدند.
نکته ی مهم تر اما اینجاست که AI Overviews بر رفتار بعدی کاربران هم اثر می گذارد. در سالجاری، ۹۰۰ کاربر آمریکایی به مرکز تحقیقات Pew اجازه دادند تا فعالیتهای مرور وب شان بررسی شود. به نقل از آرون اسمیت، مدیر «دیتا لبز» در این مرکز کاربرانی که در نتایج جست وجویشان با خلاصه ی هوش مصنوعی مواجه می شدند، کمتر احتمال داشت روی لینک ها کلیک کنند و همینطور بیشتر احتمال داشت همان جا مرورگرشان را ببندند. تحلیل جدید این مرکز نشان داده است که کاربران گوگل در رویارویی با AI Overviews تقریبا دو برابر کمتر از حالت عادی به سایت های دیگر سر می زنند و در ۲۶ درصد موارد، کل مرور اینترنتی خویش را به پایان می رسانند.
میتوان گفت این ماجرا یک «اتفاق بسیار مهم» است. کاربران اینترنتی هر سال پنج تریلیون بار از جست وجوی گوگل استفاده می نمایند، این دقیقا همان جایی است که بخش عمده ای از فعالیتهای آنلاین شروع می شود. خیلی از وبسایت ها، بخصوص آن هایی که اطلاعات و محتوا عرضه می دهند و نه کالا یا خدمات، درآمدشان را از راه تبلیغات تأمین می کنند. این یک اکوسیستم وابسته به اندازه ی مخاطب است و همان گونه که بارها دیده ایم، تغییرات کوچک در الگوریتم گوگل می تواند در عرض یک شب، یک کسب و کار آنلاین را به صورت کامل از بین ببرد.
به گفته ی لیلی ری، معاون استراتژی و تحقیقات در زمینه ی بهینه سازی موتور جست وجو (SEO) در آژانس بازاریابی Amsive بیشتر وبسایت ها برای ادامه ی فعالیت به ترافیکی که از گوگل می گیرند وابسته اند. اما AI Overviews به حدی در این ترافیک اختلال بوجود آورده که خیلی از سایت ها با افت درآمد ۲۰، ۳۰ و حتی ۴۰ درصدی روبه رو شده اند. این یک ضربه ی ویرانگر است که انگیزه ی تولید محتوای با کیفیت را از بسیاری افراد می گیرد.
این شرایط، امکان دارد پیش نمایشی از آینده ی نزدیک باشد؛ چون که گوگل اخیرا قابلیتی به نام حالت هوش مصنوعی (AI Mode) را معرفی کرده که کلاً نتایج جست وجوی سنتی را کنار می گذارد. لیلی ری و تعداد زیادی از کارشناسان اخطار می دهند که این تصمیم می تواند فاجعه بار باشد. برخی حتی نگران اند که این روند، به تدریج سبب نابودی اینترنتی شود که امروز می شناسیم. با این وجود، گوگل همه ی این نگرانی ها را بی اساس می داند. سخنگوی این شرکت در جواب انتقادها می گوید: «ما هر روز میلیاردها کلیک را به وبسایت ها هدایت می نماییم و هیچ کاهش معناداری در ترافیک کلی وب مشاهده نکرده ایم، برخلاف آن چه مطرح گردیده است. این تحقیق از روش شناسی معیوب و مجموعه ای از جست وجوهای غیرنماینده بهره برده که نمی توان آنرا بازتاب دهنده ی واقعی رفتار کاربران در جست وجوی گوگل دانست.»


اما مرکز پژوهشی Pew با اطمینان از یافته های خود دفاع می کند. آرون اسمیت، مدیر Data Labs در این مرکز می گوید: «نتایج ما با مطالعات مستقل شرکتهای تحلیل وب هم خوانی دارد.» به نقل از او و دیگر تحلیلگران، ده ها گزارش مختلف نشان داده است که AI Overviews می تواند بسته به نوع جست وجو، ترافیک وب را بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کم کند. لیلی ری هم می گوید این روند را در داده های صدها وبسایت به چشم دیده است.
اما گوگل در گفتگو با BBC تاکید کرده است که این داده ها را نباید جدی گرفت، چون به نقل از این شرکت، پژوهش انجام شده «ضعیف»، «جهت دار» و بر پایه ی «حکایت های بی ارزش» است. از نگاه گوگل، نوسان در ترافیک وب علل گوناگونی دارد و AI Overviews در واقع سبب شده کاربران با منابع متنوع تری روبه رو شوند و راه های جدیدی برای کشف وبسایت ها پیدا کنند. سخنگوی گوگل می گوید: «کلیک هایی که از راه پاسخ های هوش مصنوعی انجام می شوند، با کیفیت تر هستند چون کاربران زمان بیشتری را در سایت های مقصد سپری می کنند.»
نکته ی جالب اینجاست که حتی هوش مصنوعی خود گوگل با تیم روابط عمومی اش مخالف است. اگر از Google Gemini بپرسید، به صراحت پاسخ می دهد که AI Overviews به ترافیک سایت ها صدمه می زند. لیلی ری هم اعتقاد دارد شواهد کافی وجود دارد؛ گوگل اطلاعات را وارونه جلوه می دهد و حقیقت را پنهان می کند، چون می داند مردم اگر از حقیقت آگاه شوند، وحشت می کنند. در عین حال، این شرکت همچنان بر تعهدش به شفافیت تاکید دارد.
اما یک پرسش دیگر باقی می ماند؛ آیا واقعا این همان چیزی نیست که ما می خواهیم؟ دست کم گوگل این طور فکر می کند، چونکه سخنگوی این شرکت بر این باور است که کاربران بسمت تجربه های مبتنی بر هوش مصنوعی گرایش پیدا کرده اند و خصوصیت های مبتنی بر AI در جست وجوی گوگل، به مردم این امکان را می دهد که سؤالات بیشتری مطرح کنند و راه های جدیدی برای ارتباط با وبسایت ها پیدا کنند. اما لیلی ری اعتقاد دارد گوگل اصل ماجرا را نادیده می گیرد. او می گوید: «گوگل امکان دارد بگوید: “حالا کسی دیگر علاقه ای به کلیک کردن ندارد.” اما حقیقت اینست که خودش دارد از زحمات دیگران سود می برد. آنها کلیک هایی را از آنِ خود می کنند که اصولاً باید به سازندگانی برسد که محتوایشان توسط هوش مصنوعی گوگل استخراج شده است.»
ری تاکید می کند که حتی اگر از سرنوشت وبسایت ها هم صرف نظر نماییم، تمایل هوش مصنوعی به «توهم زایی» می تواند برای خود کاربران هم خطرناک تر باشد. او این طور توضیح می دهد: « AI Overviews خیلی وقت ها اشتباهات فاحش و خطرناکی مرتکب می شود. نه تنها دارد ترافیک را از وبسایت ها می دزدد، بلکه گویا حق انتخاب این که بتواند خودش بین منابع مختلف مقایسه کند، تصمیم بگیرد چه چیزی را بخواند و به چه نتیجه ای برسد را از کاربر می گیرد.»
در مقابل، گوگل می گوید پاسخ های مبتنی بر هوش مصنوعی در جست وجو کاربردی، دقیق و در حد دیگر خصوصیت های جست وجوی سنتی هستند. شاید این همان معامله ای باشد که همه مان، خواسته یا ناخواسته، با آن کنار آمده ایم، کمی راحتی بیشتر، اصطکاک کمتر و شاید حق انتخابی محدودتر. اما اگر گوگل اشتباه کرده باشد و اگر وبسایت ها یکی یکی کنار بروند، مشکل از این نیست که روی لینک اشتباهی کلیک کرده ایم بلکه مشکل اینست که اصلا روی هیچ لینکی کلیک نکرده ایم.
منبع: bbc



منبع:

1404/05/16
16:04:23
5.0 / 5
37
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان گروه هوش مصنوعی
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد