افزایش 74 درصدی تجارت الکترونیک

افزایش 74 درصدی تجارت الکترونیک

به گزارش گروه هوش مصنوعی، رئیس مرکز تتا اظهار داشت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (207 هزار شرکت) سال قبل بیش از 3.1 هزار میلیارد تومان بوده که بیان کننده رشد 74 درصدی نسبت به سال 1401 است.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مهر، امین کلاهدوزان رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) امروز در نشست خبری اظهار داشت: ارزش معاملات تجارت الکترونیکی (۲۰۷ هزار شرکت) در سال ۱۴۰۲ معادل ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۴ درصد بالا رفته است. امیدواریم اسمال این روند رشد ادامه یابد و تا انتهای سال به رقم ۶ همت برسیم.
وی اضافه کرد: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۳.۹ میلیارد فقره بوده که بیان کننده رشد ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
کلاهدوزان افزود: در بخش معاملات الکترونیکی دولتی نیز شاهد ۴۳۸ هزار فقره به ارزش یک هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان بودیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب افزایش ۴ درصد و ۷۱ درصدی یافته است.
وی به اینماد اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد کل این مادهای فعال تا انتهای سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ بوده که رشد ۴۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان میدهد.
رئیس مرکز تتا اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی را نشان میدهد.
به گفته کلاهدوزان، نرخ رشد مبلغ کل تراکنش های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۳ درصد بوده است.
رئیس مرکز تتا اظهار داشت: همین طور متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان بوده است.
وی اشاره کرد: ۴۲ درصد از شرکت های مذکور نوپا (یک تا ۴ سال) هستند که نشان میدهد اقبال مردم به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی بالا رفته است ۳۵ درصد شرکتها کمتر از یک سال، ۱۸ درصد شرکتها ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد شرکتها بالای ۸ سال عمر دارند.
کلاهدوزان اضافه کرد: استانهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در صدر تجارت الکترونیکی هستند.
وی اظهار داشت: ۶۳ درصد شرکت های مذکور فقط بصورت تخصصی در عرصه فروش کالا، ۳۴ درصد در عرصه خدمات و ۳ درصد بصورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال می باشند.
رئیس مرکز تتا اظهار داشت: ۸۱ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای این ماد مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۳ درصد بالا رفته است.
وی اظهار داشت: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی مربوط به گروه ۲۰ تا ۴۰ سال می شود. ۲۴ درصد از ۴۰ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.
وی اشاره کرد: در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی حالا بیش از ۶۳ درصد اولویت اول شرکتها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است. ۱۵ درصد اولویت ها مربوط به شرکت های پست خصوصی، ۱۰ درصد باربری ها و ۶ درصد توسط خود شرکت اتفاق می افتد.
رئیس مرکز توسعه تجارت با اعلان اینکه ۴۳ درصد کسب وکارها بوسیله رسانه های اجتماعی و پیامرسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، اظهار داشت: نگاهی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب نماییم عدم افزایش تصدی گری، وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است. در مقابل رویکرد جدید پشتیبانی از کسب وکارهای موفق، تقویت ماموریت سیاست گذاری و توسعه ای مرکز، افزایش نقش آفرینی پلت فرم ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف باتوجه به نوع و سابقه کسب وکار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل های مردمی با رویکرد تقویت خود تنظیم گری و تنظیم گری را در دستور کار خود قرار گرفته است.
سپردن قسمتی از کار اینماد به کارگزاری های خصوصی
کلاهدوزان اشاره کرد: اعداد در مقایسه با یکدیگر مدلول دار می شود کل شبکه شاپرک کشور بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنش ها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که می توان این را متأثر از تورم دانست؛ اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی بطورکامل مشهود است.
وی درباره ی سپردن قسمتی از کار اینماد به کارگزاری های خصوصی اظهار داشت: یکی از بحث های جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آنرا انجام خواهیم داد. قسمتی از این مادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت یارها به انجام می رسد. نتیجه به دست آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی می نماییم و درحال تعریف کارگزاری های جدید هستیم.
کلاهدوزان درباره ی جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه اظهار داشت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آنها در سال قبل ۸۷ میلیارد دلار بوده باتوجه به حجم ۵۱ میلیارد دلاری معاملات ما، نشان میدهد و بسیاری از آنها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نمی باشد. امیدوار هستم در ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم.
وی درباره ی برنامه های مرکز توسعه تجارت اظهار داشت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه های مهم می باشد. تجارت الکترونیکی در عرصه هایی مانند سلامت الکترونیک و طلا حدودا صفر است و در پنج سال آینده مقرر است این بخش ها را به بهترین شکل توسعه دهیم. در سال قبل خرید و فروش خودرو در بستر پلت فرم ها رگوله (مؤسسات مالی و بروکرهایی که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل اعتماد درآمده اند را «رگوله» (Regulated) می نامند) شد و درحال فعالیت است. رگوله کردن کارهای مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامه ای است که امسال آنرا در برنامه داریم.
کلاهدوزان با اعلان اینکه مرکز تتا گذشته برنامه سندباکس را شروع کرد اظهار داشت: سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده می نمایند. سندباکس وزارت صمت سال قبل شروع به کار کرد و درحال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت نماییم.


منبع:

1403/03/22
15:40:54
5.0 / 5
190
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد