کاوشگر ناسا از نخستین برخورد نزدیک با خورشید جان سالم به در برد

کاوشگر ناسا از نخستین برخورد نزدیک با خورشید جان سالم به در برد

گروه هوش مصنوعی: کاوشگر سیارکی ناسا حالا در یک ماموریت طولانی به سمت سیارک فضایی آپوفیس می رود. در این ماموریت جدید «اسیریس-رکس» می خواهد تا 25 میلیون مایل (40 میلیون کیلومتر) نزدیک تر از آن چه برای عملیات طراحی شده بود به خورشید نزدیک شود. دانشمندان چندین گذر نزدیک را برای این کاوشگر لازم می دانند تا در سال 2029 به آپوفیس برسد.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا، اسیریس-رکس در یک مدار بیضی شکل به دور خورشید ما قرار دارد که هر ۹ ماه یک دفعه آن را در نزدیکترین نقطه به ستاره ما قرار می دهد. اولین گذر نزدیک آن در روز دوم ژانویه رخ داد. برای آماده شدن برای انفجار شدید تشعشعات، در اوایل ماه دسامبر، تیم مأموریت یکی از دو پنل خورشیدی کاوشگر را طوری قرار دادند که حساس ترین ابزار آن را محافظت کند، در صورتی که پنل دوم برای نیرو دادن به فضاپیما رو به خورشید بود.
به نقل از آی ای، این مهندسی خلاقانه از فضاپیما در طول نزدیک شدن خطرناک آن به خورشید محافظت کرد، درست همانطور که شبیه سازی های کامپیوتری قبلا پیشبینی کرده بودند.
ران مینک (Ron Mink)، مهندس سیستم های مأموریت اسیریس-رکس در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند، می گوید: این فوق العاده است که پیکربندی فضاپیمای ما چقدر از آن محافظت می کند، به این دلیل من واقعا از این اولین گذر نزدیک دلگرم شدم.


داده های تله متری که در اواسط ماه مارس از فضاپیما دریافت شد، به دانشمندان اطمینان داد که سالم می باشد. برمبنای بیانیه ناسا، در اوایل ماه آوریل، کاوشگر به اندازه کافی از خورشید فاصله گرفته بود تا کارهای عادی خودرا از سر بگیرد.
دانشمندان و مهندسان همینطور در کمال تعجب متوجه شدند که دوربین روی کاوشگر پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا در طول گذر، حتی بهتر از حد انتظار عمل کرده است. مپ کم (MapCam)، دوربینی با برد متوسط که قبلا از سیارک بنو (Bennu) به صورت رنگی نقشه برداری کرده بود و همینطور نقشه آپوفیس را هم خواهد داشت، از ماه آوریل سال قبل شاهد کاهش ۷۰ درصدی لکه های سفید دست و پا گیری به نام پیکسل های داغ بود.
پیکسل های داغ به جهت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش خورشیدی رخ می دهد و یک مشکل رایج برای دوربین های موجود در فضا است. دانشمندان گفتند، در صورتی که به طور معمول با گرمای کنترل شده با بهره بردن از بخاری های داخلی این مشکل حل می شود، دوربین اسیریس-رکس به لطف افزایش گرمای حاصل از برخورد نزدیک با خورشید، به طور طبیعی بازسازی شد.


در صورتیکه اعضای تیم مأموریت از ایمن بودن اسیریس-رکس پس از اولین نزدیک شدن به خورشید احساس آرامش می کنند، آنها خاطرنشان کردند که معین نیست چگونه پنج برخورد دیگر از این قبیل ممکنست بر کاوشگر و ابزار آن تاثیر بگذارد.
نزدیک ترین گذر بعدی با خورشید برای روز یکم سپتامبر برنامه ریزی شده است، زمانیکه فضاپیما بار دیگر از فاصله ۴۶.۵ میلیون مایلی (۷۴.۸ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید می گذرد.


 


منبع:

1403/03/12
02:01:40
5.0 / 5
270
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد