قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد؛

1000 نخبه در راه استخدام در دستگاههای دولتی

1000 نخبه در راه استخدام در دستگاههای دولتی

به گزارش گروه هوش مصنوعی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: امسال با مساعدت سازمان اداری استخدامی ۱۰۰۰ نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاههای اجرایی قرار گرفته اند.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سیدافقهی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی در حوزه نخبگان، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد انتظارات مردم و رهبری را در حوزه نخبگان برآورده کند.
وی اضافه کرد: بنیاد در صدد است با عرضه طرح ها و برنامه های مختلف، فضای صرفا دریافت خدمت را به سمت حل مسائل مهم کشور جهت دهی کند که البته فرد نخبه برای این مهم باید ابزار کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند به اثربخشی مورد انتظار در جامعه برسد. یکی از ابزارهای مهم برای نیل به این هدف، اشتغال نخبگانی است.
لزوم تنوع ‎بخشی به مسیرهای به کارگیری نخبگان
سید افقهی ضمن تاکید بر ضرورت تنوع ‎بخشی به مسیرهای به کارگیری نخبگان، به اجرای طرح بورسیه صنعتی اشاره نمود و افزود: اشتغال نخبگان یک چالش بزرگ برای کشور است بخصوص این که نمی توان همه نخبگان را در دستگاههای دولتی و در قسمت دولتی مشغول به فعالیت کرد. بنیاد ملی نخبگان برای پاسخ به این نیاز طرح های مختلفی همچون بورسیه صنعتی را طراحی و اجرا می کند تا فرد متناسب با رشته تحصیلی در شرکت و صنعت پذیرنده مشغول فعالیت شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در این طرح، فرد مستعد در هنگام تحصیل با صنعت و ادبیات آن آشنا می شود و می تواند به تجربه و توانمندی لازم برای اثرگذاری در حوزه صنعت برسد و آموزش های غیردانشگاهی را هم فرابگیرد تا بعد از دوران تحصیل، به شرط رسیدن به استانداردهای لازم، وارد فضای جدی حل مساله در شرکت پذیرنده شود.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با لایه های مختلف نخبگی تسهیلاتی را به جامعه نخبگانی عرضه می دهد و متناسب با سطح نخبگی فرد انتظارات متقابلی را هم تعریف می کند. در واقع انتظاری که بنیاد ملی نخبگان از مستعد دوره دانش آموزی دارد، موفقیت در راه علمی و تحقیق است اما در حوزه دانشگاهی فرد مستعد باید به تدریج وارد فضای حل مسائل واقعی کشور شود و در راه رفع مسائل و عرضه راهکار برای وطن فعالیت کند. در این چرخه در سطوح بالاتر نخبه باید بتواند مشکلات کلان اقتصاد و صنعت را حل کند و در پایان این مسیر ضمن تبدیل شدن به یک الگوی مطلوب برای نسل جوان در قسمت نظریه پردازی هم به اثرگذاری برسد.
نقش بورسیه صنعتی در حوزه آمایش سرزمینی
سید افقهی ضمن اشاره به این که در طرح بورسیه صنعتی، شرکتهای پذیرنده دانشجویان بورسیه همگی خصوصی هستند، اظهار داشت: در این طرح، ۳۰۰ شرکت حضور دارند که ۶۷۰ رشته-محل را شامل می شوند. علاوه بر آن، شرکتهای پذیرنده‌ی دانشجو در استان محل تحصیل او قرار دارند که این مهم می تواند در حوزه آمایش سرزمینی نقش و اثرگذاری بالایی داشته باشد. در واقع، این طرح در هویت بخشی و نظم دهی به فعالیتهای دانشگاه هم به صورت عملی اثرگذار می باشد و می تواند نقش دانشگاه را در توسعه منطقه ای تعریف و پررنگ کند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری، تعداد ۱۴۸۰ نفر از طرح بورسیه تحصیلی استفاده می نمایند. این افراد پس از معرفی چند برابر ظرفیت به صنعت، در صورت مشمول شدن، به میزان حضور هفتگی، از بنیاد ملی نخبگان و شرکت پذیرنده دریافتی ماهانه خواهند داشت. به عبارت بهتر، افراد بورسیه شده در سال اول یک روز در هفته و در سالهای بعد روزهای بیشتری از هفته را در صنعت می گذرانند و در هر دوره متناسب با میزان حضور، از حقوق برخوردار خواهند شد.
اجرای طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
سید افقهی خاطرنشان کرد: این طرح امسال تنها در مقطع کارشناسی اجرا می شود اما در سالهای آتی با عنایت به نقش مهم مستعدان برتر و نخبگان دوره‌ی تحصیلات تکمیلی در حل مسائل جاری کشور و رفع مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد، طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم اجرا می گردد.
بورسیه صنعتی و عدالت شغلی
وی ضمن اشاره به نقش مهم طرح بورسیه صنعتی در عدالت شغلی، افزود: در این طرح فرد بر مبنای رتبه و رشته خود به شرکت معرفی می گردند و کانال ورودی فرد به مرحله‌ی مصاحبه، مسیری امن و رقابتی بزرگ و ملی به نام کنکور سراسری است، از طرفی، مجموعه پذیرنده‌ی دانشجوی بورسیه هم گزینش نهایی را انجام می دهد تا از بین افراد معرفی شده، بهترین نفرات بتوانند مشمول طرح بورسیه شوند؛ البته در این چرخه، ترکیب افراد ورودی به مرحله گزینش در اختیار صنعت نیست بلکه افراد بر مبنای رتبه‌ی خود در کنکور سراسری و انتخاب رشته خود در راه گزینش قرار می گیرند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: امید است با این طرح، تعداد مستعدان بومی که می توانند در دانشگاه ها استان تحصیل کنند و در صنایع استان فعال شوند، افزایش یابد و امیدواریم این طرح در بومی گزینی دانشجویان بورسیه موفق عمل کند.
ارائه‌ی تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی
سید افقهی ضمن اشاره به ارائه‌ی تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی، عنوان کرد: به منظور هدفمند کردن دوره نظام وظیفه، بر مبنای توافقات انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر است مشمولان این طرح دوره‌ی سربازی خویش را در شرکت پذیرنده بگذرانند تا از این طریق هم دوره نظام وظیفه را گذرانده باشند و هم در راه توانمندی و اثرگذاری در صنعت به صورت پویا حرکت کنند؛ این مهم البته پیش تر در مورد فعالان شرکتهای دانش بنیان هم انجام شده بود.
وی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت ارتقاء حس مسئولیت پذیری اجتماعی در اجتماع نخبگانی، تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حاکمیت نسبت به نخبگان وظایف کاملا مشخصی دارد که این وظایف را میتوان توجه ویژه و ارج گذاری به این افراد دانست اما نخبگان هم نسبت به کشور وظایفی دارند و نباید رابطه این افراد با حاکمیت صرفا مطالبه گرایانه و متوقعانه باشد. به عبارت بهتر، رابطه حاکمیت و نخبگان، یک رابطه دوسویه است که در آن حاکمیت نخبگان را مورد حمایت و توجه ویژه قرار می دهد و در ازای آن، نخبگان هم بالاترین اثربخشی را در راه توسعه کشور برجای می گذارند.
تبعیض در حوزه نخبگان عین عدالت است
سید افقهی با اعلان اینکه تبعیض در حوزه نخبگان و حمایت ویژه از این افراد به فرموده رهبری عین عدالت است، اضافه کرد: با اعطای این امتیازات حداقلی، از طرفی مهاجرت نخبگان کاهش می یابد و حاکمیت می تواند وظیفه ذاتی خویش را در برابر این افراد انجام دهد و از سوی دیگر، این افراد منشأ اثرگذاری در حل مسائل کشور خواهند بود.
تصمیم سازی و تصمیم گیری نخبگان در سطوح حاکمیتی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: نظام آموزشی ایران چه در دوره مدرسه و چه در دانشگاه های سراسری، کاملا مجانی است؛ ازاین رو میتوان اذعان کرد مسیر نخبگی تحصیلی در ایران جزو کم خرج ترین مسیرها در جهان است. به همین جهت فردی که در این راه به مرحله نخبگی می رسد یا در این راه حرکت می کند، باید نسبت به کشور، انقلاب و وطن ادای دین و تکلیف کند. در این راه البته دولت هم باید فضای فعالیت متناسب با سطح و تخصص نخبگان را در اختیار آنان قرار دهد تا نخبه متناسب با داشته ها و اندوخته های خود بتواند در راه اثرگذاری گام بردارد. بنابراین بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با اعطای برخی تسهیلات زمینه را برای ورود نخبگان در لایه های بالای علمی و سیاسی و اجرایی کشور فراهم آورد تا این افراد در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری وارد شوند و آئین نامه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی با همین دید و با همین نگاه به تصویب رسید و در حال اجراست.
بخشی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند
وی افزود: بنیاد ملی نخبگان اعتقاد دارد بخشی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند چون تصمیم سازی، تصمیم گیری، ریل گذاری و سیاستگذاری کشور باید به دست نخبگان صورت گیرد تا این افراد بتوانند با ذهن پویا و خلاق خود صدمه های بزرگی مانند دیوان سالاری را رفع و برای برون رفت از مشکلات موجود در بدنه سیستم اجرایی راهکارهای منطقی عرضه دهند؛ البته برخی نخبگان هم باید در قسمت خصوصی فعال شوند تا بتوانند در سایر حوزه ها و بخصوص اقتصاد نقش آفرینی کنند.
۱۰۰۰ نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاههای دولتی
سید افقهی افزود: در مبحث جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، بنیاد ملی نخبگان به تناسب شغل با تخصص و سطح نخبگی فرد تاکید دارد. در واقع، صرف اشتغال فرد در دستگاه اجرایی هدف نیست بلکه هدف اصلی قرارگیری فرد در نقطه اثرگذاری تخصصی است. بنابراین از سال آینده در این طرح شغل-محل تعریف می شود تا افراد متقاضی در یک فرآیند شفاف از همان ابتدا برای شغلی مشخص در دستگاه مشخص اقدام کنند؛ البته امسال هم با مساعدت سازمان اداری استخدامی ۱۰۰۰ نفر از نخبگان در راه استخدام در دستگاههای اجرایی قرار گرفته اند.
بنیاد ملی نخبگان فرآیند اشتغال نخبه در دستگاه اجرایی را رصد می کند
وی افزود: نکته مهم دیگر، پایش و نگهداشت فرد در دستگاه اجرایی می باشد. بنیاد ملی نخبگان پس از جذب همچنان فرآیند اشتغال نخبه را رصد می کند تا فرد بر مبنای توانمندی و قابلیت های نخبگی خود، در راه اثربخشی قرار داشته باشد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به مبحث مهاجرت نخبگان، اشاره کرد: طبق آمار مؤسسات معتبر دنیا مانند پروژه‌ی ایران ۲۰۴۰ که در دانشگاه استنفورد انجام شده و آخرین اطلاعات آن در ارتباط با سال ۲۰۱۸ است، مهاجرت نخبگان از آغاز انقلاب تا به امروز از ۱.۵ درصد جمعیت کل مهاجران به خارج از کشور بوده نسبت به کل جمعیت کشور، که بعد از ۴۰سال با حجم عجیب تحریم، فشار و مشکلاتی که داشتیم به حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرده است، کسی منکر مهاجرت نیست و باید برای آن فکر شود، اما نکته مهم این است که بخش زیادی از این مهاجران، مهاجران موقت هستند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد از این تعداد به کشور بازمی گردند. با این همه کشور باید در مبحث مهاجرت نخبگانی تمهیدات ویژه ای بیاندیشند و امیدوارم در جهت خدمت رسانی به مردم عزیزمان به وظایفمان عمل نماییم.


منبع:

1402/06/12
14:13:27
5.0 / 5
414
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد