مگس های میوه نمی توانند چشم خویش را حرکت بدهند

مگس های میوه نمی توانند چشم خویش را حرکت بدهند

گروه هوش مصنوعی: پژوهش جدیدی که در ˮدانشگاه راکفلرˮ انجام شده است، نشان میدهد که مگس های میوه بجای حرکت دادن چشم خود، شبکیه چشم را حرکت می دهند.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مگس های میوه از بسیاری جهات با ما تفاوت دارند؛ همچون این که نمی توانند چشمان خویش را حرکت دهند. در هر حال، این یک مشکل نیست چونکه پژوهش جدیدی نشان داده است که آنها شبکیه چشم خویش را در چشمان بی حرکت خود حرکت می دهند.
مگس های میوه اولین حیواناتی نیستند که از راهبرد حرکت شبکیه استفاده می نمایند. پیش از این هم عنکبوت هایی مشاهده شده بودند که این کار را انجام می دادند. همین موضوع، کنجکاوی دکتر "لیزا فنک"(Lisa Fenk) و پروفسور "گابی میمُن"(Gaby Maimon)، پژوهشگران "دانشگاه راکفلر"(Rockefeller University) را در مورد مگس ها برانگیخت. فنک در آن زمان، یک پژوهشگر فوق دکتری در لابراتوار میمُن بود و الان سرپرست گروهی در "موسسه ماکس پلانک آلمان برای هوش بیولوژیکی"(MPI-BI) است.
دانشمندان ابتدا با استفاده از یک مولکول فلورسنت که به فیبرهای عضلانی متصل می شود، کشف کردند که مگس های میوه در واقع دارای دو عضله هستند که به هر کدام از شبکیه های چشم متصل می شوند. این عضلات به شبکیه امکان می دهند تا هم به سمت جلو و عقب و هم به سمت بالا و پایین حرکت نماید. هنگامی که مگس ها در مقابل یک صفحه LED پانوراما قرار گرفتند، مشخص شد که آنها شبکیه چشم خویش را حرکت می دهند تا الگوهای متحرکی را که روی صفحه نمایش داده می شود، دنبال کنند.
نمای جانبی چشم مگس میوه

1401/08/08
12:55:20
5.0 / 5
395
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد