درمان سرطان خون با عوارض جانبی کمتر

درمان سرطان خون با عوارض جانبی کمتر

به گزارش گروه هوش مصنوعی، دانشمندان موفق به شناسایی دو مولکول شده اند که می توانند به درمان سرطان خون کمک کنند در حالیکه نسبت به روش های موجود شیمی درمانی، صدمه کمتری به سلول های سالم وارد می کنند.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این ترکیب با مکانیسم متفاوتی کار می کند که برای سلول های سرطانی انتخابی تر است. از همه مهم تر این که این ترکیبات هم اکنون از آنها برای اهداف درمانی دیگری استفاده می شود. ارتباط میان فعالیت غیرطبیعی آنزیمی به نام "DNMT۳A" با تشکیل سلول های خونی غیرطبیعی و ایجاد لوسمی حاد مغز استخوان پیش از این مشخص شده است. خیلی از داروهای شیمی درمانی کنونی با غیرفعال کردن این آنزیم کار می کنند اما متأسفانه این درمان ها در فعالیت آنزیم "DNMT۱" که آنزیمی مشابه با نقش حیاتی متفاوتی در سلول های سالم می باشد، تداخل دارد. این مورد سبب ایجاد خیلی از عوارض جانبی سمی در بیمارانی می شود که تحت شیمی درمانی قرار دارند.
در این مطالعه جدید، محققان به بررسی راه هایی پرداختند که طی آن به صورت خاص تنها آنزیم "DNMT۳A" هدف قرار می گیرد. می دانیم که این آنزیم هنگام آغاز به کار، با استفاده از پروتئین های مشترک یک ترکیب تشکیل می دهد، ازاین رو محققان به بررسی مجموعه ای از داروها پرداختند تا در نهایت به دو دارو رسیدند که از ایجاد این ترکیب جلوگیری می کند.


این دو دارو با نامهای پیرازولون و پیریدازین، یک ناحیه غیر فعال را در آنزیم "DNMT۳A" مورد هدف قرار می دهند که از تشکیل ترکیب ذکر شده جلوگیری می کند و در نهایت اثرات آبشاری را که می تواند منجر به بروز سرطان خون شود، متوقف می کند. نکته مهم اینست که این روش آنزیم "DNMT۱" را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
محققان می گویند، این پیشرفت می تواند پایه و اساس گروه جدیدی از داروها باشد که در نهایت می تواند به درمان سرطان خون و سایر اشکال سرطان با میزان سمیت بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمی درمانی موجود کمک نماید. با این وجود، هنوز تحقیقات زیادی باید صورت گیرد تا مشخص شود که چگونه این روش در بلندمدت کار می کند و چطور می توان آنرا قوی تر کرد.
خوشبختانه یکی از موانع این کار حذف گردیده است. از آنجائیکه این داروها هم اکنون برای درمان بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، روند ساده تری برای تایید آنها جهت استفاده در مقابل سرطان خون نیاز خواهد بود.
نتایج این تحقیقات در مجله "Medicinal Chemistry" انتشار یافته است.




منبع:

1401/06/06
09:43:49
5.0 / 5
450
تگها: تحقیقات , محقق
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد