یك مدیر مركز ذخایر ژنتیكی مطرح كرد؛

محافظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین  به عنوان میراث ملی کشور

محافظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین  به عنوان میراث ملی کشور

به گزارش گروه هوش مصنوعی مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهار داشت: محافظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین  به عنوان میراث ملی کشور ضروری می باشد.



به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکترعبدالرضا دانشور آملی اظهار داشت: اسب کاسپین در میان نژادهای اسب جزء ۵ ذخیره ژنتیکی پرارزش جهان به حساب می آید و می تواند هزینه سوارکاری و پرورش اسب در ایران را به یک سوم کم کند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰درصد از نژادهای اسب دنیا در خطر انقراض قرار دارند، اظهار داشت: بالاترین آمار نژادهای در معرض انقراض در میان گونه های دامی در جهان متعلق به اسب است بنابراین ضرورت داشتن برنامه مدون برای محافظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین به عنوان یک نژاد پایه ای و ارزشمند، بسیار حائز اهمیت می باشد.
مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری با اشاره به اینکه راهکارهای اساسی برای محافظت از اسب کاسپین در کشورما وجود دارد، اظهار داشت: در این خصوص لازم است تا در نسل جوان انگیزه و علاقمندی لازم را برای پرورش و نگهداری از اسب کاسپین بوجود آورده و از این نژاد برای توسعه آموزش سوارکاری استفاده کنند. همینطور هویت بخشی به انجمن اسب کاسپین و ارتقا آن در سطح بین المللی می تواند جایگاه این اسب را به عنوان یک میراث ملی ارتقا بخشد.
دانشور همینطور اضافه کرد: یکی از روشهای محافظت از نژادها و گونه های بومی، استفاده از روشهای آزمایشگاهی است. در این روشها از خون، DNA، اسپرم، تخمک، جنین، سلول و مایعات بدن جانور مورد نظر نمونه گیری و ذخیره سازی می شود. شبکه محافظت از ذخایر ژنتیکی دامی اروپا (EUGENA) در گونه اسب، ۳۱ بانک فعال دارد که بیشتر از ۵۲۰۰۰ نمونه اسب را درکنار دیگر گونه های دامی نگهداری می کنند، که این مورد نشاندهنده اهمیت روشهای آزمایشگاهی است.
وی تصریح کرد: بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران هم از بیشتر از ۵۰ اسب کاسپین نمونه گیری و رده های سلولی فیبروبلاستی آنها را به همراه اطلاعات شناسنامه ای، تولید و ذخیره سازی کرده است. این نمونه های سلولی علاوه بر این که کلکسیون بی انتها و پرارزش از DNA و اجزای سلولی این اسب را در اختیار محققان و موسسات فعال در حوزه صنعت اسب قرار می دهد، امکان شبیه سازی (Cloning) و استفاده های درمانی را هم برای اسب کاسپین فراهم می آورد.


منبع:

1401/05/12
08:48:05
5.0 / 5
450
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد