استارشیپ در کمال ناباوری منفجر شد

استارشیپ در کمال ناباوری منفجر شد

گروه هوش مصنوعی: موشک مورد انتظار ˮاستارشیپˮ ساخته شرکت ˮاسپیس ایکسˮ در صورتیکه قرار بود اواخر ماه جاری میلادی نخستین پرواز مداری خودرا تجربه کند، تقویت کننده آن در طول یک آزمایش منفجر شد.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تقویت کننده موشک "استارشیپ"(Starship) در حین انجام یک آزمایش آتش گرفت، اما نه آنطور که "اسپیس ایکس" می خواست.
یک گلوله آتشین در نمونه اولیه موشک فوق سنگین "استارشیپ" که نسل بعدی سیستم حمل و نقل فضای عمیق شرکت "اسپیس ایکس" است، در طول آزمایشی در روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در تاسیسات "استاربیس"(Starbase) این شرکت در تگزاس جنوبی فوران کرد.
بااینکه به نظر می رسید که همه چیز در اطراف موشک ثابت مانده است، اما تقویت کننده تا مدتی بعد از مشاهده آتش، دود غلیظ منتشر می کرد. "ماسک" در مورد علت احتمالی این انفجار توضیحی نداده است، اما به استفاده از سوخت برودتی که برای تولید نیروی لازم برای "سوپر هوی" لازم است، اشاره نموده است.
این انفجار در حقیقت در قسمت پایینی "بوستر ۷" که نمونه اولیه ای از مرحله اول بزرگ موشک "استارشیپ" موسوم به "سوپر هوی"(Super Heavy) است، صورت گرفت.
"ایلان ماسک" بنیان گذار و مدیر عامل "اسپیس ایکس" عصر دوشنبه در توییتر اظهار داشت که این انفجار و آتش سوزی، غیرعمدی بوده است. وی در یک توییت نوشت: بله، در حقیقت خوب نیست. تیم درحال ارزیابی لطمه است.
وی همین طور در پست دیگری در توییتر توضیح داد که آزمایش راه اندازی چرخش موتور طبق برنامه انجام نشد و این گلوله آتشین ظاهر شد.


"اسپیس ایکس" درحال آماده سازی "بوستر ۷" برای نخستین پرواز آزمایشی مداری "استارشیپ" است. حالا اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود و اگر "بوستر ۷" بر اثر این اتفاق لطمه زیادی ندیده باشد، می تواند طی چند ماه آتی صورت گیرد.
موشک "استارشیپ" از مرحله اصلی "سوپر هوی" و یک فضاپیمای ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) در مرحله بالایی به نام "استارشیپ" تشکیل شده است. "ماسک" گفته است که هر دوی این عناصر بطور کامل و سریع قابل استفاده مجدد خواهند بود و بطور بالقوه استعمار مریخ و سایر دستاوردهای اکتشافی جاه طلبانه را از نظر اقتصادی امکان پذیر می کنند.
موشک "استارشیپ" از موتور جدید شرکت "اسپیس ایکس" به نام "رپتور" نیرو می گیرد که ۳۳ عدد از آن برای تقویت کننده و شش عدد برای مرحله بالایی موشک تعبیه شده است و "بوستر ۷" نیز یک مکمل برای موتورهای رپتور است.
"اسپیس ایکس" تا حالا چندین نمونه اولیه مرحله بالایی استارشیپ را در پروازهای آزمایشی در ارتفاع بالا آزمایش کرده است و حتی یکی را در ماه مه ۲۰۲۱ به سلامت فرود آورده است. اما ماموریت آتی که یک موشک کامل استارشیپ معروف به "شیپ ۲۴" را به مدار می فرستد، نخستین پرواز مداری آن و همین طور نخستین پرواز "سوپر هوی" خواهد بود.
"اسپیس ایکس" درحال توسعه "استارشیپ" است تا افراد و محموله ها را به ماه، مریخ و سایر مقاصد دوردست ببرد. ناسا این سیستم را به عنوان نخستین فرودگر انسانی برای پروژه "آرتمیس" که برنامه اکتشاف ماه است، انتخاب نموده است. ناسا می خواهد با بهره گیری از استارشیپ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود بیاورد.




منبع:

1401/04/22
08:00:00
5.0 / 5
413
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد