استفاده شامپانزه ها از حشرات برای ترمیم زخم!

استفاده شامپانزه ها از حشرات برای ترمیم زخم!

به گزارش گروه هوش مصنوعی پژوهشگران آلمانی در بررسی روی شامپانزه ها دریافتند که این حیوانات برای ترمیم زخم های خود، گونه ناشناسی از حشرات را به کار می گیرند.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، اگر روی پای خود زخمی داشته باشید، احیانا بانداژ یا گچ را انتخاب می کنید اما پژوهش جدیدی نشان داده است که شامپانزه ها هنگام مواجهه با زخم، از گزینه ای استفاده می نمایند که کمی منزجرکننده است. آنها از حشرات برای ترمیم زخم استفاده می نمایند.
پژوهشگران یک پروژه معروف به " پروژه شامپانزه اوزوگا"(Ozouga Chimpanzee Project) برای اولین بار مشاهده نمودند که یک شامپانزه مادر از حشرات ناشناس روی زخم پای پسرش استفاده می نماید.
این شامپانزه بالغ که "سوزی" نام داشت، درحال بررسی یک زخم باز به طول دو سانتی متر روی پای پسر نوجوانش که پژوهشگران آنرا "سیا"(Sia) می نامند، مشاهده شد.
سوزی، یک حشره را از هوا شکار کرد و آنرا در دهان خود قرار داد و سپس آنرا روی زخم سیا گذاشت. سوزی بعدا حشره را از روی زخم برداشت و باردیگر این کار را تکرار کرد.
باآنکه پژوهشگران دقیقا مطمئن نیستند که سوزی از چه نوع حشره ای بهره برده اما باور دارند که امکان دارد برای پاکسازی زخم یا تسکین درد از آن استفاده شده باشد.
این پژوهش، به سرپرستی "الساندرا ماسکارو"(Alessandra Mascaro)، زیست شناس تکاملی "موسسه ماکس پلانک"(Max Planck Institute) و پروژه شامپانزه اوزوگا صورت گرفت که طی هفت سال گذشته به بررسی در مورد شامپانزه ها پرداخته است.
ماسکارو اظهار داشت: ما مشاهده کردیم که سوزی ابتدا پای پسر خویش را بررسی می کند و سپس فکر می کند که باید چه کاری انجام دهد. سپس به اطراف نگاه می کند و حشره ای را می بیند و آنرا می گیرد. دیدن این صحنه، برای من نفس گیر بود چونکه خیلی از مردم به توانایی های اجتماعی حیوانات شک دارند. ما حالا گونه ای را می بینیم که که از دیگران مراقبت می کند.
پژوهشگران با مشاهده این رفتار تصمیم گرفتند تا بررسی نمایند که آیا می توانند موارد بیشتری از آنرا هم مشاهده کنند یا خیر.
باآنکه این تنها نمونه ای از همراهی مادر و کودک برای درمان زخم بود اما پژوهشگران طی ۱۵ ماه بعد، به ۷۶ یاد شده کردند که میمون ها حشرات را روی زخم خود یا دیگران قرار دادند.
به قول پژوهشگران، به رغم اینکه نمی دانیم شامپانزه ها از کدام حشرات برای پانسمان زخم ها استفاده می نمایند اما این عادت سطحی و چندش آور امکان دارد فواید گوناگونی داشته باشد.
"سیمون پیکا"(Simone Pika)، زیست شناس "دانشگاه اوسنابورک"(Osnabrück University) آلمان و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: انسان ها از خیلی از گونه های حشرات بعنوان دارو در مقابل بیماری استفاده می نمایند. پژوهش هایی وجود دارند که نشان می دهند حشرات می توانند عملکرد آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی یا آنتلمینتیکی داشته باشند که مانع رشد و تکثیر لاروهای حشرات می شود. همچنین، پژوهشگران باور دارند که حشرات مورد استفاده شامپانزه ها امکان دارد دارای خواص تسکین دهنده باشند و به تسکین درد در پستانداران کمک کنند.
با تکمیل بررسی های ابتدایی، پژوهشگران حالا مشتاق هستند که هم گونه خاصی از حشرات را شناسایی کنند که شامپانزه ها بعنوان درمان زخم از آنها استفاده می نمایند و هم اینکه بفهمند دقیقا چه کسی پانسمان را روی چه کسی استفاده می نماید.
"توبیاس دشنر" (Tobias Deschner)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بررسی میمون های بزرگ در محیط طبیعی زندگی آنها، برای توضیح دادن تکامل شناختی ما بسیار مهم می باشد. ما باید تلاش بیشتری را جهت بررسی و محافظت از آنها و همینطور محافظت از زیستگاه های طبیعی آنها داشته باشیم.
این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.




منبع:

1400/11/19
22:58:53
5.0 / 5
995
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد