کشف فسیل هزارپای غول پیکر به اندازه یک خودرو

به گزارش گروه هوش مصنوعی کارشناسان بعد از پژوهش روی یک فسیل ۳۲۶ میلیون ساله اعلام نمودند یک هزارپای عظیم  به بزرگی خودرو و وزن ۵۰ کیلوگرم در شمال انگلیس می زیسته است.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایونینگ استاندارد، این حیوان که Arthopleura نام دارد، از گیاهان تغذیه می کرده و احتمالاً مهاجم هم بوده و سایر بی مهرگان یا حیوانات دو زیست کوچک را شکار می کرده است. نمونه فسیل یافته شده از چند بخش اسکلت بیرونی مفصلی تشکیل شده است که از نظر شکلی بسیار شبیه به هزارپاهای امروزی است. پیش از این هم دو نمونه فسیل مشابه کشف شده بود. اما نمونه تابحال کشف شده، قدیمی ترین و بزرگ ترین آنها است.
کارشناسان معتقدند این فسیل تنها بخشی از اسکلت بیرونی این موجود را نشان داده است که در نزدیکی بستر رودخانه ریخته و سپس به علت وجود شن ها حفظ شده است. طول فسیل کشف شده ۷۵ سانتیمتر است. محققان معتقدند احتمالاً طول کل بدن حیوان مذکور ۲.۷ متر و وزن آن ۵۰ کیلوگرم بوده است. قدمت بقایای این حیوان به دوره کربنی فر(Carboniferous) مربوط است که بیشتر از ۱۰۰ میلیون سال پیش از ظهور عصر دایناسورها است. در آن زمان انگلیس در نزدیک خط استوا بود و آب و هوای گرمی داشت. در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی یکی از دانشجویان سابق مقطع دکتری هنگام پیاده روی در ساحل با ماسه سنگ بزرگی روبرو شد که از یک پرتگاه جدا شده و افتاده بود. نیل دیویس محقق ارشد این پژوهش که در دانشکده علوم زمین شناسی دانشگاه کمبریج فعالیت می کند، در اینباره می گوید: صخره طولی افتاده بود که کاملاً باز شده و فسیل کاملاً نمایان بود و یکی از دانشجویان مقطع دکتری ما آنرا به صورت تصادفی دیده بود.

1400/10/02