نخستین تصادف سایبرتراک رقم خورد
به گزارش گروه هوش مصنوعی، نخستین تصادف وانت برقی تسلا سایبرتراک، صدماتی را نشان داده است که نگرانی های ایمنی را در جهت طراحی غیرمتعارف آن و عملکرد آن در تصادفات برانگیخته است.
به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک دستگاه تسلا سایبرتراک با سه سرنشین در نخستین تصادف گزارش شده این خودرو در کالیفرنیا گرفتار حادثه شد.
تصادف سایبرتراک با یک دستگاه تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۹ که یک جوان ۱۷ ساله راننده آن بود، رخ داد. خوشبختانه راننده سایبرتراک در این حادثه گرفتار لطمه جدی نشد.
جزئیات این تصادف
گشت بزرگراه کالیفرنیا تحقیقات اولیه را انجام داد و گزارش کرد که تویوتا کرولا درحال حرکت به سمت جنوب مسیر بوده که به دلیلهای نامعلومی به سمت راست پیچیده و بعد از برخورد با یک خاکریز، باردیگر وارد جاده شده و با سایبرتراک در راستای مخالف مسیر برخورد کرده است.
با وجود نگرانی ها در مورد ایمنی سایبرتراک، تصاویر به اشتراک گذاشته شده، این خودروی خاص تسلا را نسبتاً سالم نشان می دهد، در صورتیکه تویوتا کرولا لطمه قابل توجهی در قسمت جلویی متحمل شده است.
در گزارش پلیس آمده است: تویوتا بعد از ورود باردیگر به جاده، به مسیر شمال رفته و با یک تسلا سایبرتراک برخورد کرده است. راننده تسلا جراحت جزئی برداشته و از انتقال با آمبولانس خودداری کرده است. هیچ لطمه دیگری گزارش نشده است.
نکته مهم در گزارش پلیس این است که گفته شده به نظر نمی رسد تسلا سایبرتراک در حالت خودران بوده باشد، هر چند که تحقیقات در مورد این حادثه ادامه دارد.
رسیدگی به نگرانی های ایمنی
طراحی منحصر به فرد وانت برقی خودران سایبرتراک قبلاً نگرانی های ایمنی را به وجود آورده بود. ایلان ماسک مدیر عامل تسلا، از ایمنی این خودرو دفاع کرده و گفته است که از وانت های دیگر ایمن تر است.
در صورتیکه هنوز نتایج رسمی آزمایشات تصادف سایبرتراک منتشر نشده است، شرکت تسلا این آزمایشات را انجام داده و تصاویری از آنها را نیز در روز تحویل سایبرتراک در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشت و بر اثربخشی سازه زیر جلوبندی سایبرتراک در جذب و پخش انرژی ضربه اصرار کرد.
کارشناسان باتوجه به طراحی غیر متعارف آن، در مورد ایمنی سایبرتراک ابراز نگرانی کرده اند. این وسیله نقلیه با وزن ۳.۵ تن با شتاب یک خودروی فرمول ۱، توسط برخی کارشناسان به عنوان یک موشک غیر قابل کنترل معرفی شده است.
تصمیم برای پوشاندن بدنه این خودرو با فولاد ضد زنگ، سؤالاتی را در مورد ناحیه ضربه که جزئی ضروری در جذب انرژی برخورد و ضربه است، به وجود آورده است.
نتایج تصادف در دنیای واقعی
برخلاف نمایش های تست تصادف تسلا سایبرتراک، فقدان نتایج رسمی آن موجب شک و تردید شده است.
این تصادف اخیر در دنیای واقعی بین سایبرتراک و تویوتا کرولا فرصتی برای ارزیابی عملکرد آن در خارج از شرایط کنترل شده آزمایش فراهم می آورد.
این تصادف که خیلی شدید نبوده است، در درجه اول سمت راننده هر دو وسیله نقلیه را تحت تاثیر قرار داده است. کیسه های هوای سمت چپ سایبرتراک باز شده که ایمنی این خودرو را به نمایش می گذارد.
بااینکه سایبرتراک لطمه دیده است، اما بنظر می رسد که در مقایسه با تویوتا کرولا که لطمه بیشتری دیده، به خوبی مقاومت کرده است.
در صورتیکه میزان لطمه وارده به سایبرتراک هنوز بطور کامل ارزیابی نشده است، این حادثه چالش های بالقوه را برای مالکان اولین سایبرتراک های عرضه شده برجسته می کند.
گفتنی ست که فقدان نشان «Foundation Series» نشان میدهد که ممکنست این سایبرتراک یکی از نخستین تحویلی ها نباشد.
با وجود نگرانی های مطرح شده توسط کارشناسان و عدم انتشار رسمی نتایج تست تصادف سایبرتراک، بنظر می رسد این حادثه تنها منجر به صدمات جزئی شده که بینشی اولیه در دنیای واقعی از واکنش سایبرتراک در مقابل تصادف را ارائه می کند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب