خارج از منظومه شمسی؛

سیاره بدون ابر رصد شد

به گزارش گروه هوش مصنوعی محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند که مدار آن ۴.۵ روز است و هیچ ابری در اتمسفر آن دیده نمی گردد.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از انگجت، تعدادی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان یک سیاره عظیم گازی در فاصله ۵۷۵ سال نوری رصد کرده اند که WASP-۶۲b نام گرفته است. جالب آنکه سیاره مذکور مداری بسیار کوتاه و ۴.۵ روزه دارد و همینطور هیچ ابری ندارد. این دومین باری است که محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی بدون ابر رصد کرده اند. به قول آنان فقط حدود ۷ درصد از سیارات خارج از منظومه شمسی کشف شده چنین خصوصیت دارند. البته این سیاره در سال ۲۰۱۲ میلادی کشف شد اما تا همین اواخر اتمسفر آن بررسی نشده بود. مونازا عالم محقق ارشد این پژوهش از مشاهدات طیف سنجی تلسکوپ هابل برای شناسایی وجود عنصر سدیم استفاده نمود. اگر در اتمسفر سیاره ابری وجود داشته باشد، این عنصر بسیار اندک خواهد بود. ستاره شناسان به صورت معمول سرنخ های اندکی از وجود سدیم می یابند، ازاین رو وجوه انبوه عنصر در اتمسفر سیاره نشان می داد ابری ندارد. گروه محققان امیدوارند تلسکوپ جیمز وب وضوح و دقت کافی برای تحقیقات بیشتر درباره سیاره و کشف عناصری مانند سیلیکون را ممکن کند.

1399/11/11