تلسکوپ جیمز وب قانون شکنی کهکشان های اولیه را رصد کرد

به گزارش گروه هوش مصنوعی، تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشان های اولیه را رصد کرده است که از «کتاب قوانین کیهانی» تشکیل ستاره سرپیچی می کنند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) کشف کرده است که کهکشان های جهان اولیه قانون شکنان کیهانی بودند. این کشف چگونگی تکامل کهکشان های اولیه و فرآیندهای اساسی که جهان را بشکلی که امروز می بینیم بوجود آورده نشان داده است.
برای کشف حقیقت در مورد این قانون شکنی های کیهانی، گروهی از ستاره شناسان از جیمز وب برای تماشای ۱۲ میلیارد سال قبل و مشاهده کهکشان ها و همینطور قوانینی که در طول تاریخ کیهانی از آنها پیروی می کردند، استفاده کردند. محققان دریافتند که مجموعه ای از قوانین به صورت پیوسته حاکم است و میزان تولد ستاره ها را به توده های کهکشانی و ترکیبات شیمیایی مرتبط می کند. اما این قواعد فقط تا این حد به عقب بازمی گردند و کهکشان های اولیه از آنها سرپیچی می کردند.
کلودیا لاگوس(Claudia Lagos)، دانشیار دانشگاه استرالیای غربی، در اطلاعیه ای اظهار داشت: این گونه به نظر می رسید که کهکشان ها یک کتاب قانون داشتند که از آن پیروی می کردند اما به طرز شگفت انگیزی، این کتاب قوانین کیهانی در دوران کودکی جهان بازنویسی شده است. شگفت انگیزترین کشف این بود که کهکشان های باستانی عناصر سنگین بسیار کمتری نسبت به آن چه که ما برپایه کهکشان هایی که بعدا شکل گرفته اند، پیشبینی کردیم، تولید می کردند.
این تضاد پیش از این مشاهده نشده بود چونکه ابزارهای مورد استفاده پیش از جیمز وب به اندازه کافی قدرتمند نبودند که ترکیب شیمیایی کهکشان ها را در حدود ۱۱ میلیارد سال پیش رصد کنند. با این وجود، جیمز وب به این گروه اجازه داد تا به چند صد میلیون سال بعد از مه بانگ که نشان دهنده گسستگی در رابطه بین تشکیل ستاره، جرم و شیمی ساختاری آنها بود، نگاه کنند.
چه زمانی همه چیز در کیهان سنگین شد؟
هنگامی که جهان برای نخستین بار آغاز به تشکیل نخستین ستاره ها و کهکشان ها کرد، جهان پر از هیدروژن و هلیوم شد. دو عنصر سبک که اولی تا حد زیادی غالب ترین عنصر بود.
فقط تعداد کمی از عناصر سنگین تر که اخترشناسان آنها را «فلزات» می نامند، در آن زمان وجود داشت تا این که نخستین نسل از ستارگان آن عناصر را در قلب خود ایجاد کردند و سپس در انتها عمرشان از راه انفجارهای عظیم ابرنواختری، آنها را در سراسر دنیا پراکنده کردند.
این ماده ها در نهایت در نسل بعدی ستارگان گنجانده شدند یعنی ستارگان و کهکشان های نسل بعدی دارای غلظت بالاتری از این دست فلزات بودند که با معیاری به نام «فلزیت» بررسی می شود.
این فرایند غنی سازی فلز در طول ۱۳.۸ میلیارد سال تاریخ کیهانی ادامه داشته است، به این مفهوم که انتظار می رود کهکشان های اولیه نسبت به همتایان مدرن خود دارای فلزات کمتری بوده باشند.
اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع، محققان دریافتند که فلز کهکشان های اولیه کمتر از حد انتظار است. خیلی کمتر از آن چیزی که پیش از این تصور می شد.
لاگوس افزود: فراوانی شیمیایی آنها حدودا چهار برابر کمتر از حد پیشبینی شده بود که بر مبنای رابطه فلز بنیادی که در کهکشان های بعدی مشاهده شد، ارزیابی شد.
محققان می گویند که علت این تضاد امکان دارد این باشد که کهکشان ها تنها چند صد میلیون سال بعد از مه بانگ همچنان می توانستند ارتباط نزدیکی با محیط بین کهکشانی یعنی گاز داغ و غباری که مابین کهکشان ها وجود دارد، داشته باشند.
لاگوس در انتها می گوید: کهکشان های اولیه به صورت مداوم گازهای جدید و بکر را از محیط اطراف خود دریافت می کردند، با هجوم گاز، عناصر سنگین درون کهکشان ها رقیق تر می شد و این تراکم این فلزات را کاهش می داد.
به این ترتیب، یافته های این تیم می تواند مدلهای کنونی تکامل کهکشانی و مکانیسمی را که توسعه نخستین کهکشان ها را تسهیل می کند، به چالش بکشد.
این تحقیق در روز ۲۱ سپتامبر در مجله نیچر منتشر گردید.

1402/07/05