کشف یک جهش ژنی با احتمال کاهش خطر آلزایمر

گروه هوش مصنوعی: دانشمندان یک جهش ژنی را کشف کرده اند که ممکنست خطر مبتلاشدن به آلزایمر را کم کند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از اس ای، پژوهشگران عملکرد بیولوژیکی جهش سلول های ایمنی را که قبلاً با بیماری آلزایمر مرتبط بودند، مورد بررسی قرار داده اند و بنظر می رسد یکی از این جهش ها نقش محافظتی در مغز بازی می کند.
با توجه به این که ده ها میلیون نفر در سرتاسر جهان با زوال عقل زندگی می کنند و ابزارهای درمانی محدودی دارند، ده ها سال زمان و میلیاردها دلار برای مطالعه این بیماری سرمایه گذاری شده است. با اینحال هنوز سرسختانه مرموز باقی مانده است.
بنابراین، اندی سای(Andy Tsai) عصب شناس دانشگاه استنفورد و همکارانش، تغییرات مختلفی از ژن فسفولیپاز سی-گاما-۲(PLCG۲) را در موش ها آزمایش کردند تا مکانیسم ارتباط آن با آلزایمر را که قبلاً شناسایی شده بود، تأیید و ردیابی کنند.
این ژن در سلول های ایمنی میکروگلیای مغز بیان می شود. این سلول ها مهاجمان یا سایر سلول هایی را که در مغز ما به بیراهه رفته اند، شناسایی می کنند و می بلعند.
PLCG۲ در سیگنال دهی بین میکروگلیا و القای پاسخ التهابی نقش دارد و زمانی ایجاد می شود که میکروگلیا با پلاک های مغزی آمیلوئید که یک مشخصه مشترک آلزایمر است، مواجه می شود.
گری لندرث، زیست شیمیدان دانشگاه ایندیانا توضیح می دهد: پاسخ میکروگلیا بر روی نورون ها تأثیر می گذارد که سپس بر ظرفیت یادگیری و ایجاد خاطرات جدید تأثیر می گذارد.
زمانی که سای و همکارانش این ژن را بطور کامل حذف کردند، موش ها بیشتر در معرض مبتلاشدن به آلزایمر قرار گرفتند.
پژوهشگران مشاهده نمودند که میکروگلیا با جهش های PLCG۲ بطور متفاوتی به پلاک های آمیلوئید پاسخ می دهد. آنها توانایی سلول های ایمنی را برای تغییر و فشرده سازی پلاک ها تغییر می دهند.
یکی از انواع این ژن موسوم به M۲۸L درست مانند یک نابودگر عمل کرد، چونکه میکروگلیای قادر به انجام صحیح وظایف خودرا ناتوان کرد.
پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: آنها نمی توانند بطور موثر یک پاسخ قوی به آمیلوئید رسوب شده بسیج کنند.
اما نسخه دیگری از این ژن موسوم به P۵۲۲R با افزایش فعالیت پروتئین PLCG۲ توانست حافظه ی فعال موش های لطمه دیده از مدلی از بیماری آلزایمر را حفظ کند.
سای و همکارانش گمان می کنند که با اجازه دادن به میکروگلیا برای کاهش موثرتر پلاک ها، این جهش راه را برای انتقال دهنده های عصبی برای رسیدن به اهداف خود در مغز موش هایی با خاصیت های مشابه آلزایمر باز می کند.
این نظریه برای تأیید نیاز به آزمایش های بیشتری دارد. در صورتیکه این جهش محافظتی در انسان دیده شده است، هیچ داده ای فراتر از ارتباط ژنتیکی بین M۲۸L و آلزایمر در انسان وجود ندارد، برای اینکه بنظر می رسد این جهش، نادر است. اما این مطالعه جدید با یافته های اخیر در خصوص این که آلزایمر یک بیماری ایمنی است و پلاک های آمیلوئید به خودی خود عاملی نیستند که عملکرد نادرست ایجاد کنند، مطابقت دارد.
سای و همکارانش نتیجه گیری می کنند که بطور کلی، این نتایج نشان میدهد که «ارتقای یک پاسخ میکروگلیال محافظ عصبی به لطمه شناسی آمیلوئید می تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را محدود کند».
این پژوهش در مجله Immunity انتشار یافته است.

1402/06/26