دانشمندان راهی برای تشخیص راحتتر سرطان روده بزرگ پیدا کردند

به گزارش گروه هوش مصنوعی، محققان دانشگاه رور بوخوم آلمان اخیرا اعلام کردند تصویربرداری مادون قرمز مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند تشخیص سرطان روده بزرگ را تسهیل کند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از آی او، فناوری هوش مصنوعی و تصویربرداری مادون قرمز می تواند به صورت خودکار تومورها را طبقه بندی کند و سریع تر از روش های قبلی عمل کند. دانشمندان دانشگاه رور بوخوم در اطلاعیه ای از به کارگیری موفقیت آمیز این فناوری خبر دادند.
پیشرفت چشم گیر در زمینه انتخابهای درمانی در سالهای قبل به صورت قابل توجهی شانس درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را بهبود بخشیده است. با این وجود، این نگاههای جدید، مانند ایمونوتراپی، احتیاج به تشخیص دقیق دارند تا بتوان آنها را به صورت خاص برای فرد طراحی کرد. محققان در مرکز(PRODI) به تازگی از هوش مصنوعی در ترکیب با تصویربرداری مادون قرمز استفاده کردند تا درمان سرطان روده بزرگ را به صورت بهینه برای بیماران خاص راحتتر انجام دهند. این روش بدون برچسب و خودکار می تواند تحلیل و بررسی های پاتولوژیک موجود را تکمیل کند.
بینش عمیق در مورد بافت انسانی
محققان مرکز PRODI در سالهای قبل درحال توسعه یک روش تصویربرداری دیجیتال جدید بوده اند. روش تصویربرداری مادون قرمز بدون برچسب(IR) ترکیب ژنومی و پروتئومی بافت مورد بررسی را اندازه گیری می کند، یعنی اطلاعات مولکولی را بر مبنای طیف مادون قرمز عرضه می دهد. این اطلاعات با کمک هوش مصنوعی رمزگشایی شده و به صورت تصاویر با رنگ کاذب نمایش داده می شود. برای انجام این کار، محققان از روش های تحلیل و بررسی تصویر در زمینه یادگیری عمیق استفاده می نمایند.
با همکاری شرکای بالینی، محققان مرکز PRODI توانست نشان دهد که استفاده از شبکه های عصبی عمیق، تعیین دقیق وضعیت به اصطلاح ریزماهواره، یک پارامتر مرتبط پیش آگهی و درمانی، در سرطان روده بزرگ را ممکن می سازد. در این فرایند، نمونه بافتی که از راه یک فرایند استاندارد شده، مستقل از کاربر و خودکار عمل می کند و طبقه بندی تفاضلی تومور را در عرض یک ساعت امکان پذیر می کند.
اثربخشی درمان ها
در تشخیص کلاسیک، وضعیت ریزماهواره(میزان ناهنجاری ها) یا با رنگ آمیزی پیچیده ایمونولوژیک پروتئین های مختلف یا با تحلیل و بررسی دی. ان. ای تعیین می شود. پروفسور «آندریا تاناپفل» رئیس موسسه صدمه شناسی در دانشگاه رور می گوید: ۱۵ تا ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ناپایداری ریزماهواره ای در بافت تومور نشان می دهند. این بی ثباتی یک نشانگر زیستی مثبت است که نشان میدهد ایمونوتراپی موثر خواهد بود. با انتخابهای درمانی درحال بهبود، تعیین سریع و بدون عارضه چنین نشانگرهای زیستی هم اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخلاف رنگ آمیزی ایمونولوژیک، این روش به رنگ نیاز ندارد و به صورت قابل توجهی سریع تر از تحلیل و بررسی دی. ان. ای است.
یافته های این مطالعه در مجله «European Journal of Cancer» منتشر گردید.

1401/12/08