شناسایی میکروبی که ناجی جان زنبورهای عسل است

پژوهشگران دانشگاه ایندیانا یک میکروب باکتریایی خاص را شناسایی کرده اند که با تغذیه لارو زنبور عسل، می تواند اثرات استرس تغذیه ای بر زنبورهای درحال رشد که یکی از دلیلهای اصلی زوال زنبور عسل است را کم کند.

به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و مدیکال اکسپرس، انسان ها برای داشتن امنیت غذایی به زنبورهای عسل متکی هستند. از آنجائیکه آنها حدودا هر چیزی را گرده افشانی می کنند، زنبورهای عسل برای کشاورزی بسیار مفید هستند. اما در چند دهه گذشته، جمعیت زنبور عسل کاهش قابل ملاحظه ای داشته است که ناشی از تاثیرات عوامل استرس زای گوناگون است که فراگیرترین آنها تغذیه محدود است. در یک نظرسنجی، زنبورداران ایالات متحده گزارش دادند که تنها بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، ۴۰.۵ درصد از کلنی های تحت مدیریت خودرا از دست داده اند.
"ایرنه نیوتن"(Irene Newton) استاد بخش زیست شناسی کالج هنر و علوم دانشگاه ایندیانا بلومینگتون و رهبر این مطالعه اظهار داشت: اثرات تغذیه ای نامناسب در لاروهای درحال رشد زنبورهای عسل که به کارگران بالغی تبدیل می شوند که قادر به برآوردن نیازهای کلنی خود نیستند، لطمه می رساند. ازاین رو ضروریست که ما چشم انداز تغذیه ای را که توسط لارو زنبور عسل تجربه می شود، درک نماییم.
نیوتن اظهار داشت: زنبورهای عسل باید گرده و شهد گیاهان و گل های مختلف را در طول سال جمع آوری کنند تا به کلنی های خود کمک کنند در طول سال سالم بمانند. اما خیلی از زنبورها در ایالات متحده فاقد این تنوع گل هستند.
نیوتن اظهار داشت: ما روش استفاده از زمین خودرا در ایالات متحده تغییر داده ایم. حالا ما هزاران محصول تک کشتی مانند ذرت داریم که بادگرده افشان شده اند و ازاین رو هیچ فایده ای برای زنبورها ندارد و هکتارها زمین را پوشش می دهد. سایر محصولاتی که زنبورها گرده افشانی می کنند نیز تک کشتی هستند و این امر گزینه ها را برای زنبورها محدود می کند.
بادگرده افشان(Anemophily) یا گرده افشان بادی یا گرده افشانی با باد(Wind pollination) نوعی گرده افشانی است که در آن گرده توسط باد پراکنده می شود.
محققان این مطالعه گفتند: اگر خودرا به خوردن یک چیز محدود کنید، این برای شما سالم نیست. شما باید رژیم غذایی گسترده ای داشته باشید که به رفع تمام نیازهای تغذیه ای شما کمک نماید. زنبورها نیز همچنین هستند.
لارو زنبور عسل توسط زنبورهای خواهر خود تغذیه می شود. رژیم غذایی آنها شامل مواد علوفه ای مانند شهد و گرده و همینطور شاه انگبین است. اگر قرار باشد لاروها ملکه شوند، در تمام طول زندگی خود شاه انگبین می خورند. اگر آنها کارگر باشند، رژیم غذایی آنها پس از چند روز به شهد و گرده تبدیل خواهد شد.
شاه انگبین از محصولات زنبورعسل می باشد. این محصول با نامهای دیگری مانند ژل رویال، ژل سلطنتی، غذای ملکه یا شیر زنبور عسل نیز شناخته می شود. شاه انگبین علاوه بر مغذی تر بودن نسبت به شهد و گرده گل، مدت هاست که به علت اسیدیته، ویسکوزیته و وجود پپتیدهای ضد میکروبی، دارای خواص ضد میکروبی قوی است. نیوتن گفت این بدان معناست که بیشتر میکروب هایی که در معرض شاه انگبین قرار می گیرند، می میرند.
بر مبنای مطالعه جدید محققان دریافتند که یک میکروب خاص به نام "Bombella apis" تنها باکتری در رابطه با لارو است که در واقع می تواند در شاه انگبین رشد کند. آنها همینطور دریافتند که B. apis شاه انگبین را با افزایش قابل توجه اسید آمینه آن مغذی تر می کند که این امر به رشد زنبورها در ایجاد انعطاف پذیری در مقابل استرس تغذیه کمک می نماید.
نیوتن اظهار داشت: ما یک همزیستی تغذیه ای از زنبورهای عسل را شناسایی کرده ایم و آن میکروبی است که می تواند به تقویت زنبورها در مقابل کمبود مواد مغذی و استرس کمک نماید. زمانی که تغذیه زنبورها را در طول توسعه محدود کردیم، شاهد کاهش وزن زنبورها بودیم. زنبورها بسیار کوچک تر از همتایان کنترل شده خود بودند. وقتی B. apis به همین زنبورها افزوده شد، بااینکه آنها تغذیه ضعیفی داشتند، اما به وزن زنبورهای کنترل شده که تغذیه کامل داشتند، رسیدند. میکروب توانست رژیم غذایی ضعیف را جبران کند. این نشان داده است که B. apis می تواند بعنوان یک پروبیوتیک برای محافظت در مقابل استرس تغذیه ای به کلنی ها اضافه شود.
B. apis می تواند بیش از ۲۴ ساعت در آب قند زنده بماند، ازاین رو زنبوردارانی که کلنی های خودرا تغذیه می کنند می توانند بطور بالقوه یک پروبیوتیک B. apis را در رژیم غذایی زنبورهای خود اضافه کنند.
یافته های این مطالعه در مجله "Microbial Ecology" منتشر گردید.

1401/04/08