عضو انجمن علمی استاندارد ایران مطرح كرد؛

بکارگیری استانداردهای مدیریت دانش برای راندمان دانش بنیان ها

بکارگیری استانداردهای مدیریت دانش برای راندمان دانش بنیان ها

گروه هوش مصنوعی: عضو انجمن علمی استاندارد ایران، به کارگیری استانداردهای بین المللی مدیریت دانش را یکی از عوامل مغفول مانده در رشد پایدار راندمان در شرکت های دانش بنیان دانست.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از مهر، میثم توکلی در اولین نشست مدیران و ممیزان بنگاه های اقتصادی دانش بنیان درباب نقش راهبردی استانداردهای بین المللی در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل توسعه و پیشرفت شرکتهای دانش بنیان از محل ارتقا راندمان آن محقق می شود و بنگاه های اقتصادی دانش محور از مدیریت منابع فیزیکی و دارایی های مشهود به سمت مدیریت راهبردی دانش و دارایی های نامشهود در جهت افزایش حداکثری راندمان در حرکت هستند. عضو انجمن علمی استاندارد ایران اظهار داشت: با عنایت به این که در اقتصاد دانش بنیان، دانش منبع استراتژیک توسعه معرفی می شود پس مدیریت دانش بیش از آنکه تفکری درباب چگونگی رشد کسب و کارهای خرد و کلان باشد، نوعی دارایی معنوی و مزیت رقابتی برای کشور در عرصه های بین المللی به حساب می آید. بدین سبب بااینکه با وجود منابع علمی، مسائل تئوریک مدیریت دانش در کشور نمود بیشتری پیدا کرده اما نتایج اجرای پروسه آن با خروجی های برنامه ریزی شده و استانداردهای جهانی، اختلاف زیادی دارد. وی ادامه داد: پس اهتمام در به کارگیری استانداردهای بین المللی مدیریت دانش، می تواند نقش مغفول مانده این سیستم را در شرکتهای دانش بنیان اِحیا و تقویت کند و بعنوان یکی از مهم ترین ابزارهای رشد بهره وری، در خدمت کشور درآید. توکلی در معرفی و پاسخ به دلیلهای عدم کسب نتایج اثربخش پروسه مدیریت دانش با وجود پیشینه طولانی مدت آن در کشور اضافه کرد: خوشبختانه امروزه با عنایت به نیاز مبرم به مدیریت دانش های بشری، سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) علاوه بر این که در نسخه ها و ویرایش های جدید استانداردهای مدیریتی خود، مدیریت دانش را بعنوان یکی از بندها و الزامات اساسی استانداردها در پیاده سازی و اجرای آن قرار داده، کمیته بین المللی TC/۲۶۰ نیز، مبادرت به انتشار استاندارد تخصصی مدیریت دانش به نام ISO۳۰۴۰۱ کرده است که بعنوان سنگ مبنایی جهت طرح ریزی سیستم های آتی معرفی می شود. وی افزود: از سویی دیگر بااینکه تفکر موضوع فوق سابقه طولانی مدت در کشور ما دارد اما امروزه بعنوان جامعه دانشی، عدم آگاهی صحیح و کافی مدیران و پرسنل از استانداردهای مدیریت دانش، مراحل اجرا، کنترل و منافع آنست که اجرای اثربخش و کسب نتایج موفقیت آمیز آنرا در کشور به سمت ناپایداری هدایت کرده است که اغلب با اتخاذ راهبردهای نامناسب مدیران در آموزش، فرهنگ سازی، استقرار و اجرای سیستم ها در کشور نیز همراه بوده و شاهد اشاعه فرهنگ احتکار دانش هستیم؛ به صورتی که پرسنل، دانش را به مثابه یک منبع قدرت تلقی کرده و حاضر به ازدیاد و به اشتراک گذاری آن نیستند. بدین سبب به کارگیری استاندارهای مدیریت دانش می تواند به یکپارچگی نگرش ذی نفعان این فرایند، در جهت دریافت خروجی های برنامه ریزی شده، کمک شایانی کند. این ممیز و مدرس استانداردهای مدیریتی بمنظور رسیدن به زبانی مشترک از تعریف پروسه مدیریت دانش، اضافه کرد: مدیریت دانش فرآیندی است که به شرکتهای دانش بنیان در شناسایی، انتخاب، سازماندهی و توزیع دانش و اطلاعات مهمی که حافظه سازمان است و به طور معمول بصورت ساختار نیافته و جزیره ای بوده، بطور سیستماتیک و متمرکز در جهت کاهش هزینه ها، باردیگر کاری ها، افزایش راندمان و انگیزه مند کردن پرسنل کمک کرده و بعنوان یک مزیت رقابتی در جهت اعتبار بخشی به سازمان در سطوح ملی و بین المللی محسوب شود. وی در جهت طبقه بندی کلاسیک تعریف دانش نیز، اضافه کرد: افراد بیش از آنکه صحبت کنند، می دانند. پس می توان دانشی که پرسنل می دانند را دانش ضمنی یا پنهان و دانشی که پرسنل مطرح می کنند را دانش صریح یا آشکار تعریف کرد و یکی از اصلی ترین اهداف پروسه مدیریت دانش را تلاش در جهت تبدیل دانش های پنهان به آشکار و به اشتراک گذاری آن برشمرد. در یک جمله دانش توانایی عمل کردن است. توکلی یکی از برجسته ترین دلایلی که مانع ثبت و مستند شدن بیش از ۷۰ درصد دانش های سازمان در سطوح فردی، گروهی، پروژه ای و سازمانی می شود را عدم سیستم سازی صحیح و مناسب جهت کسب، پالایش، نگهداری و به اشتراک گذاری آن برشمرد. وی ادامه داد: هرچند با رشد تکنولوژی و ترکیب آن با الزامات استاندارد مدیریت دانش (ISO۳۰۴۰۱) گام های امیدوارکننده ای جهت تسهیل در ثبت و به اشتراک گذاری آن صورت گرفته اما، تکنولوژی به تنهایی قادر به مدیریت و رشد آن نبوده و این پروسه بیش از پیش به مجموعه ای از ارزش ها، نگرش ها، اعتمادسازی هایی که با تعهد بالای مدیریت ارشد در جهت آموزش، فرهنگ سازی و تخصیص منابع همراه می باشد، نیازمند بوده تا تبادل دانش، اثرگذار عمل کرده و ماحصل آن به اعتلای راندمان در شرکتهای دانش بنیان کمک نماید.


منبع:

1401/01/26
15:15:42
5.0 / 5
822
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد